دستگیری انتقال یک کیلوگرم ماده رادیوآکتیف سزیم 137 از روسیه+ویدیو

© Sputnik / Federal Security Service of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر Сотрудники ФСБ РФ с задержанным в Нальчике украинским агентом
Сотрудники ФСБ РФ с задержанным в Нальчике украинским агентом - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2023
عضو شوید
کارمندان سازمان امنیت فدرال به همراه وزارت داخله روسیه پنج نفر را که قصد داشتند یک کیلوگرم سزیم-137 رادیواکتیف را به خارج از کشور ببرند، دستگیر کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشره از سوی روابط عمومی سازمان امنیت فدرال روسیه آمده است: "این گروه جنایتکار در راستای منافع یک مشتری خارجی، با دور زدن ممنوعیت ها و محدودیت های قانونی، اقدام به تهیه یک کیلوگرم ایزوتوپ سزیم 137 به مبلغ 3.5 میلیون دالر کردند تا این ماده رادیواکتیف را از فدراسیون روسیه برای استفاده به خارج از کشور به ضرر منافع روسیه در طی عملیات نظامی خاص قاچاق کنند".
در این اطلاعیه اضافه شده: این باند با هماهنگی یک شهروند اوکراینی عمل کرده است. اگر سزیم-137 می توانست خارج شود، در نظر بود از آن برای ساخت تسلیحات قتل جمعی و به کار بردن آن به منظور بی اعتبار کردن روسیه استفاده شود
برای بازداشت شدگان دوسیه جنایی به دلیل استفاده غیرقانونی از مواد رادیواکتیف و آماده سازی برای قاچاق آنها تشکیل شد.
سازمان امنیت فدرال روسیه در پایان گفت: "مظنونان بازداشت شده اند و در حال اعترافات هستند."
رادیوایزوتوپ سزیم-137 در دستگاه های تشخیص عیب با اشعه گاما، مجتمع های بازرسی، تجهیزات اندازه گیری، و همچنین برای استریلیزاسیون پرتوی محصولات غذایی، وسایل طبی و ادویه و در پرتو معالجوی برای علاج تومورهای بدخیم استفاده می شود.
همزمان، یکی از اصلی ترین رادیونوکلئیدهای تشکیل دهنده دوز ـ محصولات شکافت اورانیوم و پلوتونیوم است و وقتی وارد بدن انسان می شود خطر بزرگی را به همراه دارد.
به گفته کارشناسان، سزیوم 137 را می توان به عنوان پرکننده برای ساخت بمب کثیف استفاده کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала