چین وابستگی به دالر را تا حد زیادی کاهش داده است

© AP Photo / Kin CheungМужчина на фоне отделения обмена валюты в Гонконге
Мужчина на фоне отделения обмена валюты в Гонконге - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2023
عضو شوید
یک کارشناس اقتصادی گفت: چین توانسته به میزان قابل توجهی وابستگی به دالر را کاهش دهد.
به گزارش اسپوتنیک، بیان یونگزو، دانشمند مهمان از دانشگاه ییل در ایالات متحده، به اسپوتنیک گفت: "چین توانسته است وابستگی خود به دالر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما هنوز برای صحبت در مورد دفع نهایی آن زود است، روند استفاده از ارز امریکایی در تجارت خارجی و سرمایه گذاری بعید است در کوتاه مدت تغییر کند".
پیش از این، رسانه‌های چینی با استناد به داده‌های اداره دولتی کنترل ارز چین نوشتند، که در ماه مارچ، برای نخستین بار، یوان در استفاده چین در تجارت فرامرزی از دالر پیشی گرفت. بنابراین، یوان در 48.4٪ از کل معاملات برون مرزی و دالر - در 46.7٪ استفاده شد. در ماه می، شکاف به افزایش ادامه داد، سهم یوان به 49.6٪ و دالر - 45.2٪ رسید.
دورانداختن زولانه: روسیه به امتناع از دالر هنگام پرداخت بهای نفت آماده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.11.2022
کنار گذاشتن دالر در مبادلات انرژی از سوی روسیه و چین
بیان یونگزو گفت: "در حال حاضر دالر و یورو پس از افزایش نرخ سود در فاز خروجی قرار دارند که همین امر موجب محدودیت نقدینگی این ارزها در بسیاری از کشورها شده است. این امر باعث شد بسیاری از کشورها شروع به استفاده از تسویه ارزهای محلی کنند. می بینیم که مثلاً برزیل، روسیه، هند و ایران تجارت خود را با ارزهای محلی افزایش می دهند و به طور منفعلانه دالر زدایی و یوروزدایی می کنند. در نتیجه، سهم تسویه با ارز محلی در تجارت خارجی کشورهای مختلف در حال افزایش است".
به گفته این کارشناس، یوان یک ارز کاملا قوی است، با داشتن آن، می توانید تقریباً هر کالایی را در سراسر جهان خریداری کنید. بنابراین، سهم شهرک های یوان در سایر کشورها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
بیان یونگزو توضیح داد: "عملکرد یوان کاملاً محسوس است، اولاً به این دلیل که مقیاس اقتصاد چین بسیار بزرگ است و تجارت در آن سهم زیادی را به خود اختصاص می دهد و تجارت با چین نیز در کشورهای مختلف جایگاه برجسته ای را به خود اختصاص می دهد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس داده‌های سه ماهه اول سال جاری، نرخ رشد تجارت خارجی چین در سراسر جهان محسوس است و جایگاه این کشور در جهان نسبتاً پایدار است.
این کارشناس تاکید کرد: "این حمایت قابل توجهی از اعتبار یوان است. افزایش اعتماد به یوان، به نوبه خود، به استفاده گسترده تر از آن کمک می کند".
او گفت علاوه بر این، دولت چین سخت در تلاش است تا یوان را بین المللی کند. به عنوان مثال، چین با بسیاری از کشورها مبادلات ارزی انجام داده است که منجر به این واقعیت شده است که تجارت و سرمایه گذاری چین با این کشورها تا حد زیادی با ارز محلی انجام می شود.
بیان یونگزو گفت: "چین همچنین به طور مداوم زیرساخت‌های خود را بهبود می‌بخشد، از جمله ایجاد سیستم تسویه حساب خود و بانک‌های تسویه RMB در کشورهای دیگر، که راحتی تسویه یونگ را بیشتر می‌کند".
به گفته وی، در آینده، این به عنوان زیرساختی برای بین المللی شدن یوان عمل خواهد کرد.
خلاص شدن از شر دالر
با این وجود، این کارشناس خاطرنشان می کند که هنوز خیلی زود است که در مورد رهایی از وابستگی به دالر صحبت کنیم. "به طور کلی، وابستگی چین به دالر در حال کاهش است، که به ویژه در این واقعیت منعکس می شود که کشورهای بیشتری شروع به پذیرش پرداخت ها به یوان می کنند. شما می توانید با آنها محصولات بخرید یا می توانید سرمایه گذاری کنید. اما دالر و یورو همچنان سهم قابل توجهی در سیستم مالی بین المللی دارند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد، سهم یوآنی که در جهان استفاده می شود هنوز اندک است. "بلی، و چین در تجارت و سرمایه گذاری با بیشتر کشورها بیش از همه از دالر و یورو استفاده می کند. یوان در واقع وابستگی خود را به دالر کاهش داده است، اما این وابستگی هنوز زیاد است. تجارت و سرمایه گذاری خارجی چین عمدتا در این کشور انجام می شود. دالر و یورو و حتی در کوتاه مدت این روند تغییر چندانی نخواهد داشت".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала