دعواهای حقوقی میان کوچی‌ها و روستانشینان در بامیان از سوی والی طالبان به نفع کوچی‌ها فیصله می‌شود

© @https://twitter.com ملا سرحدی والی بامیان.
ملا سرحدی والی بامیان. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2023
عضو شوید
والی طالبان برای بامیان دعواهای حقوقی میان روستانشینان و کوچی‌ها را بدون طی مراحل نهادهای عدلی و قضایی، به‌طور غیرقانونی و یک‌جانبه به نفع کوچی‌ها فیصله می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، منابع روز پنج‌شنبه ۱ سرطان می‌گویند، که ملاعبدالله سرحدی، والی طالبان برای بامیان نزدیک به ۱۰ کوچی را در کمیسیون حل منازعات روستانشینان و کوچی‌ها در مرکز بامیان به‌عنوان عضو تعیین کرده است و از طریق آن‌ها، دعواهای بزرگ حقوقی میان دو طرف را به‌طور غیرقانونی به نفع کوچی‌ها فیصله می‌کند.
به گفته منابع، ملا سرحدی اعضای دیگر این کمیسیون را با تهدید و زور مجبور می‌کند که فیصله را تایید کنند.
بازداشت یک گردشگر خارجی از سوی طالبان در بامیان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2023
کشته شدن 3 جنگجوی گروه طالبان در رویداد ترافیکی در بامیان
یک منبع افزوده است: "ملا سرحدی هزینه‌های زنده‌گی این ۱۰ عضو کمیسیون حل منازعات را در بامیان از بودجه دفترش پرداخت کرده و حتا چندین اتاق را با تمام امکانات در تپه چاونی برای بودباش در اختیار آن‌ها قرار داده است".
یک‌ منبع دیگر نیز می‌گوید، که سرحدی با سوءاستفاده از صلاحیت وظیفه‌ای اعضای کمیسیون‌های حل منازعات روستانشینان و کوچی‌ها در ولسوالی‌های پنجاب، ورس و یکه‌ولنگ بامیان زیر را فشار قرار داده است و از آن‌ها می‌خواهد که گزارش‌های خود را به نفع کوچی‌ها بنویسند.
به گفته منبع، این موضوع باعث شده است که کوچی‌ها نیز در برابر روستانشینان از زور و تهدید کار گرفته و از این طریق روستاها را صاحب شوند.
یک منبع در دادگاه استیناف طالبان در بامیان که خواست از او نام برده نشود نیز تایید می‌کند، که در سال روان تا کنون هیچ پرونده‌ مبنی بر دعوای حقوقی میان روستانشینان و کوچی‌ها برای طی مراحل قضایی به این دادگاه نیامده است.
دفتر والی طالبان در بامیان تا کنون درباره این اتهام‌ها چیزی نگفته است.
یادآوری می کنیم، که نزدیک به سه روز پیش چهار باشنده روستای "رشک" منطقه پشته غرغری ولسوالی پنجاب، پس از آن به دستور ملا عبدالله سرحدی در بامیان بازداشت شدند که آن‌ها برای رسیدگی "عادلانه" به دعوای حقوقیِ که با کوچی‌ها دارند به دفتر آقای سرحدی مراجعه کرده بودند.
این چهار تن پس از سه روز بازداشت تحت ضمانت و میانجگری بزرگان محل از نظارت‌خانه مدیریت مبارزه با جرم‌های جنایی فرماندهی امنیه طالبان در بامیان آزاد شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала