مصاحبه سخنگوی وزارت صنعت و تجارت؛ ایجاد پارک های صنعتی، خودکفایی و فرصت کار برای ۳۶ هزار نفر

© Photo / MoICAfghanistanپارک صنعتی افغانستان
پارک صنعتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.06.2023
عضو شوید
اختصاصی
وزارت صنعت و تجارت افغانستان از فعالیت پارک های صنعتی و ایجاد پارک های جدید در ولایات مختلف افغانستان خبر داده است.
عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت که فعالیت و ایجاد پارک های جدید صنعتی در افغانستان میتواند به خودکفا شدن اقتصاد افغانستان کمک کند و تا ۳۶ هزار نفر را مصروف کار کند.
آقای جواد گفت:
"قرار پلان ترتیب شده برای سال ۱۴۰۲ از جمله ۳۹ پارک صنعتی پیشنهاد شده، به تعداد ۷ پارک صنعتی در ولایات تخار، کندز، بدخشان، دایکندی، سرپل، لغمان و غزنی در نظر گرفته شده است و بعدا به هدایت وزیر صنعت و تجارت دو پارک دیگر در بغلان و سمنگان در نظر گرفته شد. در حال حاضر کار ساخت ۴ پارک در بغلان، کندز، تخار و بدخشان جریان دارد".
به گفته وی، در حال حاضر پارک های صنعتی در ولایات کابل، بلخ، پروان، هرات، کندهار و ننگرهار فعال اند.
همچنان در ولایات ننگرهار، غزنی، پروان، خوست، پکتیا، میدان وردک، هلمند، فاریاب و لوگر کار ساخت پارک های صنعتی جریان دارد.
گشایش پنج کارخانۀ صنعتی در ولایت هرات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2022
تاسیس سومین پارک صنعتی بنام "بلخ باستان" در بلخ + ویدیو
براساس پلان وزارت صنعت و تجارت در ولایات بلخ، هرات، خوست، بامیان، لغمان، نیمروز، دایکندی، کندز، فراه، کندهار، تخار، جوزجان، بغلان و غزنی نیز پارک های صنعتی ایجاد خواهند شد.
به گفته سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، ساختمان های زیربنایی این پارک ها از سرمایه دولت ساخته خواهند شد و سکتور خصوصی در راستای تولید و صنعت سرمایه گذاری خواهد کرد.
آقای جواد در رابطه به مدت ساخت این پارک ها گفت: "مدت دوره ساخت و ساز هر پارک صنعتی بستگی به مساحت کلی پارک و بودجه تخصیص یافته برای ساخت آن است، در صورت پرداخت به موقع بودجه، ساخت یک پارک حدود یک الی پنج سال را در بر خواهد گرفت".
وی در رابطه به اشتغال زایی در نتیجه ساخت این پارک ها گفت:
"در یک پارک صنعتی به طور متوسط اگر حدود ۵۰۰ فابریکه تولیدی و صنعتی فعالیت داشته باشد، بطور تخمینی در هر فابریکه از ۸۰ الی ۲۰۰ تن افراد ماهر و غیر ماهر مصروف کار خواهند شد که در مجموع به طور تخمینی برای ۱۴ هزار الی ۳۶ هزار تن زمینه کاری فراهم خواهد شد".
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت که با داشتن پارک های صنعتی در کشور میتوان بخش صنعت و تولید را تقویه نموده و به سوی توسعه سوق داد. وی افزود: "ایجاد پارک های صنعتی در حقیقت وسیله ایست که اعتلا و پیشرفت را در قبال داشته و راهی است که کشور را از تنگنای مشکلات اقتصادی عبور داده و در نهایت افغانستان میتواند دارای یک وضعیت اقتصادی بهتر شده و رفته رفته از رکود اقتصادی عبور نموده و به خودکفایی نایل گردد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала