روزنامه ایرانی: نباید با طالبان بجنگیم، باید آن‌ها را در برابر اسرائیل قرار دهیم

© AP Photo / Ebrahim NorooziЖенщина смотрит на бойца движения "Талибан" на улице в Кабуле, Афганистан
Женщина смотрит на бойца движения Талибан на улице в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2023
عضو شوید
رسانه های ایرانی به نقل از نشریه دولت ( روزنامه جمهوری اسلامی) نوشته اند که طالبان برای ما فرصت است؛ نباید با آن‌ها بجنگیم، باید آن‌ها را در برابر اسرائیل قرار دهیم.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نشرات ایرانی در تحلیلی به این چرداخته شده است که طرح نا امن سازی افغانستان یک طرح آمریکایی است که با خروج از افغانستان آن را به اجرا گذاشت. بنا بر ایران اختلافات مرزی بین ایران و افغانستان مانند حقابه هیرمند را باید از مسیر های دیپلماتیک حل و فصل کنند و از ایجاد درگیری بپرهیزند. و طالبان را هم گناهکار نمیدانند چون آنها آگاهی کافی از مسائل و پروتکل های مرزی ندارند.
همچنان در این مطلب آمده است که وقتی وزیر امور خارجه در چهارمین نشست کشور‌های همسایه افغانستان در سمرقند، خطاب به سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان این جمله را گفت که "ما ۲۱ ماه است که منتظر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هستیم"، معنی این جمله این است که ما هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته‌ایم. پس از این رخداد‌های مرزی اخیر نیز مجدداً وزیر امور خارجه آقای امیرعبداللهیان اعلام کرد که "ما طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسیم" یعنی از همان ابتدا موضع ما در برابر طالبان این بوده که آن را به عنوان یک "بازیگر و کنشگر اصلی" در افغانستان و نه "دولت رسمی" این کشور قلمداد می‌کنیم.
البته تا تشکیل دولت فراگیر، چون با افغانستان همسایه هستیم، باید تعامل، همکاری و مراودات مرزی خود را داشته باشیم؛ بنابراین جمهوری اسلامی در هیچ سندی و در هیچ گفتاری توسط هیچ مسئولی طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته؛ اما این گروه را به عنوان بازیگر اصلی افغانستان می‌شناسد و فعلاً به لحاظ عملی راه دیگر و بهتری وجود ندارد.
در ادامه مطلب درگیری نظامی با طالبان را به مثابه فراهم کننده منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی دانسته است و استدلال می کند که درگیری نظامی با آنان به مصلحت کشور نیست بلکه هرگونه جنگی با کشور‌های همسایه و مسلمان به نفع جمهوری اسلامی نیست.
Члены движения Талибан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2023
سناتور پیشین افغان طالبان را ابزار برقراری هژمونی پنجاب خواند
نویسنده این مطلب طالبان را به مثابه یک فرصت انگاشته و نوشته است که و یکی از بنیاد‌های نرم‌افزاری انقلاب اسلامی مبتنی بر مقابله با سلطه استکبار و اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اسلامی است. طالبان پیش از این در مقاطع و موقعیت‌هایی اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را محکوم کرده بود و اخیراً نیز پس از یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی در بیانیه‌ای از مسلمانان خواست که "از حقوق و مطالبات فلسطینی‌ها حمایت کرده و از وقوع چنین جنایاتی جلوگیری کنند، زیرا که این گونه اقدامات ضد بشری و هتک حرمت به مقدسات توسط اسرائیل نقض آشکار قوانین اسلامی و بین‌المللی و توهین به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان است." لذا می‌توان از ظرفیت طالبان علیه رژیم صهیونیستی استفاده کرد؛ خصوصاً با توجه به گرایش ضد استکباری و ضد صهیونیستی این گروه و اینکه امریکا و اسرائیل را به عنوان تهدیدات اصلی خود تعریف کرده ما می‌توانیم از هم افزایی میان طالبان و جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала