نکات مهم گزارش تیم تحلیل و نظارت از تطبیق تعزیرات شورای امنیت درباره حکومتداری طالبان

© Photo / twitter/faiq_naseerنصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل
نصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.06.2023
عضو شوید
نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان نکات مهم گزارش تیم تحلیل و نظارت از تطبیق تعزیرات شورای امنیت را منتشر کرد.
به گزارش اسپوتنیک، نصیر احمد فایق در صفحه توییتر خود متنی را منتشر کرده است که در آن به نکات مهم گزارش تیم تحلیل و نظارت از تطبیق تعزیرات شورای امنیت پرداخته شده است.
نکات مهم گزارش تیم تحلیل و نظارت کمیته تعزیرات شورای امنیت - طالبان* به سیاستهای مستبدانه پشتون محور و حذف سالهای ۱۹۹۰ خود برگشت نموده اند.
نشانه ای تاثیر و ترغیب رهبران طالبان مقیم کابل در تغییر پالیسی ها وجود ندارد. امید تغییر در آینده نزدیک تا میان مدت کم است. - رابطه طالبان با هر دو گروپ القاعده و تحریک طالبان پاکستان با قوت و در حمایت یکدیگر وجود دارد.
تعداد از گروههای تروریستی آزادی بیشتر فعالیت ها را تحت حاکمیت طالبان دارند. آنها از این فرصت استفاده خوب میکنند و تهدید تروریزم در افغانستان و منطقه در حال افزایش است در مجموع طالبان به مفاد مبارزه علیه تروریزم شامل توافقنامه دوحه عمل نکرده اند.
نشانه های وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد قابلیت عملیات ها می باشد و تحریک طالبان پاکستان به حمایت طالبان حملات شانرا در داخل پاکستان انجام میدهند و گروههای جنگجویان خارجی تهدیدات را در سرحدات افغانستان ایجاد کردهاند و عملیاتهای گروه داعش شاخه خراسان بیشتر پیشرفته تر و مهلک تر شده است.
هنوز زود است که تاثیرات فرمان منع کشت تریاک طالبان مورخ اپریل ۲۰۲۲ را قضاوت نمود ولی قیمتهای مواد مخدر و تولید بیشتر میتا امفتامین افزایش یافته است افراد کلیدی طالبان در تولید و قاچاق دخیل اند.
موجودیت و تکثیر سلاحها تجارت اسلحه را ضعیف ساخته است
حضور جنگجویان خارجی که از جانب طالبان پناه داده میشوند، تهدید امنیتی در حال افزایش برای کشورهای همسایه است.
طالبان روابط دیرینه و سنتی خود را با اکثریت گروهها تروریستی منطقوی بشمول جنبش اسلامی ازبکستان یا IMU جنبش اسلامی ترکستان شرقی و یا حزب اسلامی ترکستان یا ETIM/TIP و جماعت انصار الله یا AJ دارند.
ساختار اداره طالبان بیشتر مبتنی بر سیاست حذف پشتون محور و سرکوبگر در مقابل هر نوع مخالفین است. ۵ وزیر غیر پشتون و از ۳۴ والی ۲۵ آن پشتون که بیانگر سیاست پشتون گرایی سالهای ۱۹۹۰ طالبان است.
سال گذشته ۴۱ عضو کابینه در لست تحریم قرار داشتند اکنون ۵۸ عضو در لست تحریم قرار دارد.
اختلاف میان طالبان بالای تقسیم سمتها در ساختار دولت و ادارات ولایات قابل ملاحظه است. تضاد و منازعه روی رقابت بالای پستهای دولتی و کنترول بالای منابع پولی و طبیعی و انتقال قاچاق مواد تجاری می چرخد.
Заседание Совета безопасности ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.06.2023
افغانستان در صدر آجندای شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد
شورای سازمان ملل در نشست های گذشته درباره افغانستان بر تشکیل حکومت فراگیر از تمام اقوام و احزاب و همچنان مشارکت زنان در زندگی اجتماعی و سیاسی شده است و هرگونه محرومیت زنان از کار و تحصیل را محکوم کرده است.
نوت: گزارش رسمی از آدرس شورای امنیت تا به حال به انتشار نرسیده است.
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала