وزارت آموزش و پرورش طالبان: موسسه های خارجی همه کارهایش را در بخش آموزشی متوقف کنند

© Sputnikمکتب پنهانی که بالاتر از صنف هفتم را به دانش آموزان مکتب رایگان تدریس میکند
مکتب پنهانی که بالاتر از صنف هفتم را به دانش آموزان مکتب رایگان تدریس میکند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2023
عضو شوید
منابعی در موسسه های خارجی تایید کردند، که وزارت آموزش و پرورش گروه طالبان به این موسسه ها دستور داده که کارهای خود در زمینه آموزشی را متوقف کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، دو منبع در دو سازمان بین‌المللی که در زمینه آموزشی کار می‌کنند، گفتند، که دستور زبانی طالبان را در اینباره کرده‌اند.
همچنین یک نوار شنیداری وحیدالله هاشمی، رئیس روابط بین‌المللی وزارت آموزش و پرورش در اختیار افغانستان انترنشنل قرار گرفته که در آن این مقام طالبان گفته که موسسه های خارجی یک ماه فرصت دارند که پروژه‌های خود را در عرصه آموزشی به صورت کامل متوقف کنند.
رئیس روابط بین‌المللی وزارت معارف طالبان در این نوار شنیداری تاکید می‌کند، که این دستور در حال حاضر به گونه گفتاری صادر شده است.
براساس دستور گفتاری وزارت معارف طالبان، سازمان‌های داخلی که به پشتیبانی مالی سازمان‌های خارجی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند، می‌توانند به فعالیت‌های ادامه دهند و شرایط وزارت معارف طالبان را رعایت کنند.
سقوط دو روستای ولسوالی سانچارک سرپل به دست طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.06.2023
مسموم شدن ۷۵ دانش‌آموز دختر و چهار آموزگار زن دو مکتب دولتی در سرپل
در همین حال، منابع گفتند، که حبیب‌الله آغا، وزیر معارف طالبان در نشست مجازی با رئیسان ولایتی معارف، به آنها دستور داده که ممنوعیت فعالیت سازمان‌های خارجی در زمینه آموزشی را اجرا کنند.
به دنبال این نشست، رئیسان ادارات معارف در شماری از ولایت‌ها، از جمله لغمان و غور، مسئولان موسسه های خارجی به اداره های آموزش و پرورش فراخوانده شدند و به آنها گفته شد که فعالیت‌های خود را در زمینه آموزشی به صورت فوری متوقف کنند و تجهیزات و پروژه‌های آموزشی خود را به اداره معارف تحویل دهند.
وزارت معارف طالبان روز یک‌شنبه گذشته در اعلامیه‌ای نوشت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه با رئیسان معارف ۳۴ولایت در قندهار دیدار کرده است. این وزارت در مورد این دیدار جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.
منابع در چند سازمان بین‌المللی از جمله یک دفتر وابسته به سازمان ملل به افغانستان اینترنشنال تایید کردند که این دستور شفاهی طالبان مبنی بر توقف فعالیت در بخش آموزشی را دریافت کرده‌اند.
این تازه‌ترین دستور طالبان برای اعمال محدودیت در عرصه آموزشی در افغانستان است. پیشتر این گروه آموزش دختران در مقاطع بالاتر از دوره ابتدایی را ممنوع کرده بود.
نظام آموزشی افغانستان به صورت گسترده‌ای وابسته به حمایت‌های خارجی است. در حاضر، موسسات خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول اجرای پروژه‌های فراوانی در سراسر افغانستان هستند.
دستور طالبان برای منع اشتغال زنان در سازمان‌های خارجی هم بخشی از فعالیت‌های موسسات کمک‌رسانی در جامعه بحران‌زده افغانستان را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.
به نظر می‌رسد که طالبان با این تصمیم در پی اعمال فشار بیشتر بر موسسات بین‌المللی برای به رسمیت شناختن اداره این گروه است. در حال حاضر موسسات خارجی به دلیل عدم رسمیت بین‌المللی طالبان حاضر نیستند با حکومت این گروه سند رسمی امضا کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала