ادعای کاهش کشت خشخاش در افغانستان برای تطهیر و بزرگ‌نمایی مبارزه ای ادعایی گروه طالبان است

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaتبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه
تبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2023
عضو شوید
اعلام کاهش سطح کشت کوکنار در افغانستان با استناد به نگاره های ماهواره‌ای تطهیر گروه طالبان و بزرگ‌نمایی مبارزه ادعایی آنان با مواد مخدر است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت فارسی، یک نهاد پژوهشی بریتانیایی موسوم به السیس (alcis) روز سه‌شنبه ۱۶ جوزا (۶ جون) با استناد به نگاره های ماهواره‌ای ادعا کرد، که کشت کوکنار (خشخاش) در ولایت هلمند افغانستان به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.
برپایه ای این پژوهش، گروه طالبان در راستای مبارزه با کشت خشخاش در ولایت هلمند بیش از ۹۹ درصد موفق بوده‌اند. در این گزارش یادآوری شده است، که بیش از ۵۰ درصد تریاک افغانستان پیش از این در هلمند کشت می‌شد. این نهاد پژوهشی ادعا کرد، با بهره‌گیری از تجزیه و تحلیل جغرافیایی دریافته که کشت مواد مخدر در جنوب افغانستان در مقایسه با سال گذشته، دست‌کم ۸۰ درصد کاهش یافته است که نتیجه‌ای بی‌پیشینه به شمار می‌رود.پژوهشگران این نهاد معتقدند کاهش مستمر کشت خشخاش در این مقیاس در بلندمدت بر الگوهای قاچاق هرویین و جرائم سازمان‌یافته در سراسر جهان آثاری قابل‌توجه به جا خواهد گذاشت.
تخریب مزارع کوکنار در قندهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2023
رسانه ها از کاهش کشت کوکنار در هلمند خبر می دهند + عکس
در همین حال، یکی از شهروندان افغانستان که تا پیش از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، در پروژه مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد، توضیح داد، که تنها با استناد با تصاویر ماهواره‌ای نمی‌توان سطح زیر کشت خشخاش را برآورد کرد. او به شرط افشا نشدن هویت اش گفت: "با توجه به تجربه من از علم سنجش از دور در بخش کوکنار، گزارش و تصاویر السیس بسیاربسیار بی‌کیفیت‌اند و با توجه به کیفیت پایین این تصاویر، این گزارش به‌کلی غلط است".
او افزود، که اعلام کاهش سطح کشت کوکنار در افغانستان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تطهیر طالبان و بزرگ‌نمایی مبارزه ادعایی آنان با مواد مخدر است.
ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، اپریل ۲۰۲۲ فرمان ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق، مصرف و خرید‌وفروش مواد مخدر در افغانستان را صادر کرد. او در ماه مارچ ۲۰۲۳، بر لزوم سوزاندن مواد مخدر ضبط‌شده در ملاعام تاکید کرد. با این حال دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که در این سال، ۲۳۳ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش رفته که نشان‌دهنده افزایشی سه برابری در مقایسه با سال ۲۰۲۱ است. در این گزارش ذکر شده بود، که ممنوعیت کشت خشخاش به دستور رهبر طالبان، به افزایش بهای تریاک منجر شده است.طالبان در مواردی کوشیدند که با رسانه‌ای کردن اخبار تخریب مزارع کوکنار و سوزاندن مواد مخدر نشان دهند با مواد مخدر مبارزه می‌کنند؛ این در حالی است که در پی ممنوعیت کشت کوکنار، تجارت مواد مخدر در انحصار طالبان در آمد و تنها کشتزارهای کشاورزانی که به طالبان وابسته نیستند، تخریب می‌شوند.از زمان آغاز فعالیت طالبان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ تاکنون، تجارت مواد مخدر بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت این گروه بوده است. طالبان بخشی از هزینه جنگ‌های خود مقابل حکومت افغانستان و متحدان غربی آن را از طریق کشت، فراوری و حمل‌و‌نقل مواد مخدر به‌‌دست می‌آوردند.رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی در حکومت پیشین افغانستان، پیش‌تر گفته بود که بیشتر نقل‌و‌انتقالات مواد مخدر را اختر محمد منصور، دومین رهبر طالبان، مدیریت می‌کرد.اختر محمد منصور در سال ۲۰۱۶ در مسیر بازگشت از ایران طی یک حمله هوایی در پاکستان کشته شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала