رسانه ها از برگزاری نشستی در ناروی درباره افغانستان خبر می‌دهند

© Abdul Qahar Balkhi twitterهیئت گروه طالبان رهسپار ناروی شد
هیئت گروه طالبان رهسپار ناروی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.06.2023
عضو شوید
به گفته رسانه ها هیأت طالبان از 5 تا 13 جون از ناروی، سویدن، دانمارک و بلجیم بازدید خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه ها قرار است مقامات ارشد کشورهای غربی و سایر ذینفعان افغان در ماه جاری در اسلو پایتخت ناروی دیدار کنند تا در مورد آخرین وضعیت افغانستان و بررسی پیشرفت "دولت موقت" در مورد تحقق وعده های داده شده با جامعه بین المللی گفتگو کنند.
به گفته منابع آگاه، این نشست در اسلو به عنوان آخرین فشار جامعه بین المللی برای یافتن راه هایی برای ادامه تعامل با دولت موقت افغانستان علیرغم نگرانی ها از عدم اجرای تعهدات تلقی می شود.
انتظار می رود که یک هیأت پاکستانی به ریاست حنا ربانی خار وزیر امور خارجه پاکستان در این نشست در اسلو شرکت کند. آصف علی درانی نماینده ویژه تازه تعیین شده در امور افغانستان نیز وزیر را همراهی می کند.
در بیانیه وزارت امور خارجه طالبان* آمده است که وزیر امور خارجه این گروه از 5 تا 13 جون به ناروی، سویدن، دانمارک و بلجیم سفر رسمی خواهد کرد.
او جلساتی را در سطح وزیران برگزار خواهد کرد تا در مورد تعامل سیاسی و همکاری در توسعه، تجارت و تغییرات آب و هوایی گفتگو کند. او همچنین با قانونگذاران و کارآفرینان محلی دیدار خواهد کرد. وی در بلجیم با اعضای پارلمان اروپا و مقامات ارشد کمیسیون اروپا دیدار خواهد کرد.
در سویدن، وزیر کشور به عنوان سخنران اصلی در نشست سالانه شورای اروپا در روابط خارجی (ECFR) شرکت خواهد کرد. او دیدگاه پاکستان را در مورد مسائل منطقه ای و جهانی ارائه خواهد کرد و با تصمیم گیرندگان، کارشناسان، اندیشکده ها و تأثیرگذاران برجسته اروپایی برای بحث در مورد اولویت ها و چالش های سیاست خارجی تعامل خواهد داشت.
با این حال، در مورد شرکت او در نشست افغانستان صحبتی نشده است.
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2023
اسپوتنیک توضیح می دهد
اطلاعات مفصل در مورد نشست های نمایندگان ویژه برای افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان
پیش از این، نخست وزیر قطر در ماه جاری مذاکرات محرمانه ای با رهبر عالی طالبان* در مورد حل تنش با جامعه بین المللی داشت.
نشست 12 می در شهر قندهار در جنوب افغانستان بین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و هیبت الله آخون زاده، اولین دیداری است که رهبر منزوی طالبان* با یک رهبر خارجی برگزار کرده است.
دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان مذاکرات قرار گرفت و در حال "هماهنگی روی همه موضوعات مورد بحث" توسط این دو، از جمله ادامه گفتگو با طالبان* است.
این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که از دیگر موضوعاتی که شیخ محمد با هیبت الله مطرح کرده است، نیاز به پایان دادن به ممنوعیت های طالبان* برای تحصیل دختران و اشتغال زنان است.
این نشست نشان دهنده یک موفقیت دیپلماتیک برای قطر است که از محدودیت های طالبان* بر زنان انتقاد کرده و در عین حال از روابط دیرینه با جنبش اسلام گرا برای فشار برای تعامل عمیق تر با کابل توسط جامعه بین المللی استفاده می کند.
ایالات متحده خواسته است که طالبان* به ممنوعیت تحصیل دختران و زنان کار، از جمله برای آژانس های سازمان ملل و گروه های بشردوستانه، پایان دهد تا آزادی حرکت خود را بازگردانند و افغان های غیر طالب را در تشکیلات دولت شامل کنند.
اظهارات این منبع حاکی از آن است که واشنگتن از افزایش مذاکرات سطح پایین بی‌ثمر حمایت می‌کند، به امید پیشرفتی که می‌تواند به تنها ممنوعیت‌های جهان پایان دهد و بحران‌های انسانی و مالی وخیم را که ده‌ها میلیون افغان را گرسنه و بیکار کرده است، کاهش دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала