کودکان افغانستان در لیست کودکان قربانی خشونت سازمان ملل

© AP Photo / Rahmat GulАфганцы из северных провинций, которые покинули свой дом из-за боевых действий между талибами и афганскими спецслужбами, укрываются в общественном парке Кабула (13 августа 2021). Афганистан
Афганцы из северных провинций, которые покинули свой дом из-за боевых действий между талибами и афганскими спецслужбами, укрываются в общественном парке Кабула (13 августа 2021). Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2023
عضو شوید
چهارم جون روز جهانی کودکان بی گناه قربانی خشونت است که کودکان افغانستان را هم شامل می شود.
به گزارش اسپوتنیک، چهارم ژوئن روز جهانی کودکان بی گناه قربانی خشونت است.این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 19 آگوست 1982 (قطعنامه ES-7/8) تعیین شد. این تاریخ مربوط به بمباران مناطق مسکونی بیروت توسط نیروهای مسلح اسرائیل در 4 ژوئن 1982 است که منجر به تعداد زیادی قربانی از جمله کودکان شد (14 کودک کشته و 8 نفر مجروح شدند).
این روز از سال 1983 هر ساله برگزار می شود و هدف آن جلب توجه جامعه بین المللی به وضعیت کودکان در مناطق درگیری نظامی، از جمله کسانی است که به زور برای شرکت در خصومت ها استخدام می شوند.
9-летняя афганская девочка работает на кирпичном заводе на окраине Кабула, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2022
داش خشت، معدن سنگ؛ کودکان افغانستان و سختی‌های زندگی

کودکان در منطقه جنگی

طبق گزارش سازمان ملل، شایع ترین جنایات ارتکابی علیه کودکان عبارتند از: قتل و معلول کردن، استخدام و استفاده به عنوان سرباز، سوء استفاده جنسی، آدم ربایی، حمله به مدارس یا بیمارستان ها، و محروم کردن سازمان های بشردوستانه از فرصت کمک به کودکان. علاوه بر این، میلیون‌ها کودک در سراسر جهان از پیامدهای درگیری مسلحانه، کار اجباری، همه‌گیری بیماری و گرسنگی رنج می‌برند.
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO، نروژ)، در سال 2021، 1.65 میلیارد کودک (67٪ از کل کودکان در جهان) در کشورها و مناطق متاثر از جنگ زندگی می کردند که از هر شش نفر یک نفر (تقریباً 449 میلیون) ) در شعاع 50 کیلومتری محل جنگ زندگی می کردند. بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از سال 2005، 93 هزار کودک استخدام شده و در درگیری های مسلحانه شرکت کرده اند (اشاره به این است که تعداد واقعی ممکن است بسیار بیشتر باشد)، که حدود 13٪ از آنها دختر هستند (در سال 2020 ) ٪ 15آنها ربوده شده و مورد استثمار قرار می گیرند، مورد آزار جسمی و روانی قرار می گیرند و به عنوان بمب گذار انتحاری مورد استفاده قرار می گیرند.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در مورد کودکان در مناطق درگیری که در جولای 2022 منتشر شد، در سال 2021، حدود 24000 کودک و نوجوان در سراسر جهان خشونت را تجربه کردند، 8000 کودک کشته یا مجروح شدند، 6.3 هزار نفر توسط گروه های مسلح به خدمت گرفته شدند.
نزدیک به 4000 مورد از دسترسی افراد زیر سن قانونی به کمک های بشردوستانه نیز تایید شده است. در سال 2021، شدیدترین کودکان مورد آزار و اذیت در افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، اسرائیل و فلسطین، سومالی، سوریه و یمن بودند.
با این حال، همانطور که گزارش نشان می دهد، پیشرفت هایی در برخی مناطق حاصل شده است. به عنوان مثال، تقریباً 12200 کودک از گروه های مسلح در کشورهایی مانند جمهوری آفریقای مرکزی، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، میانمار و سوریه آزاد شده اند.
یونیسف: افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در جنوب آسیا را دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2023
آژانس های سازمان ملل خواهان اقدام فوری برای حمایت از کودکان در 15 کشور شدند

تلاش های بین المللی

اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد (SC) در مورد وضعیت کودکان آسیب دیده از درگیری های مسلحانه در اوت 1999 (قطعنامه 1261) به تصویب رسید. به ویژه، حملات به اشیایی را که معمولاً کودکان زیادی در آن‌ها وجود دارد - مدارس و بیمارستان‌ها - محکوم کرد. متعاقباً سازمان ملل بارها به این موضوع پرداخت. قطعنامه 2427 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2018 خواستار اطمینان از دسترسی کودکان به خدمات اولیه در زمان جنگ از جمله آموزش و مراقبت های بهداشتی است.
همچنین توصیه می‌شود که همه کشورها کودکانی را که توسط گروه‌های مسلح استخدام شده‌اند بازداشت نکنند، بلکه اقدامات غیرقانونی را برای بازپروری و ادغام مجدد آنها انجام دهند.
تعدادی اسناد دیگر نیز وجود دارد که به جنبه های مختلف وضعیت کودکان در مناطق درگیری می پردازد:
در فبروری 2002، یک پروتکل اختیاری به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک (1989) به اجرا درآمد که شرکت کنندگان آن (در حال حاضر 173 نفر) متعهد شدند که افراد زیر 18 سال را در خصومت ها دخالت ندهند.
در ماه می 2015، اعلامیه مدارس ایمن برای امضا باز شد، اولین و تاکنون تنها سندی که به حمایت از آموزش کودکان در شرایط درگیری مسلحانه اختصاص دارد. از ماه می 2023، 118 کشور از جمله افغانستان، عراق، مالی، نیجریه، فلسطین و سومالی از آن حمایت کردند. در سال 2015، اعضای سازمان ملل اهداف توسعه پایدار (SDGs) را تا سال 2030 تصویب کردند که یکی از آنها (هدف شماره 16) "پایان دادن به سوء استفاده، بهره کشی، قاچاق و همه اشکال خشونت و شکنجه علیه کودکان" است.
در نوامبر 2017، اصول ونکوور برای حفظ صلح و جلوگیری از استخدام و استفاده از سربازان کودک (شامل 17 اصل) تصویب شد. تا به امروز، بیش از 100 کشور متعهد شده اند که به این دستورالعمل ها پایبند باشند.
در سپتامبر 2018، ائتلاف جهانی برای ادغام مجدد کودکان سرباز با کمک سازمان های سازمان ملل متحد، جوامع مدنی و علمی راه اندازی شد. هدف اصلی انجمن توسعه رویکردهایی برای بازگرداندن کودکان آسیب دیده از درگیری های نظامی به زندگی عادی است. در چارچوب این ائتلاف، گروهی از دوستان در مورد ادغام مجدد وجود دارد (رؤسای مشترک آن قزاقستان، مالت، فرانسه؛ در مجموع - 28 کشور هستند).
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала