وزیر خارجه ایران: نیروهای دشمن نمی توانند به روابط ایران و افغانستان آسیب بزنند

 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.06.2023
عضو شوید
حسین امیرعبداللهیان: پیوندها و شباهت های تاریخی ایران و افغانستان بر هر گونه تلاش نیروهای دشمن برای تیره کردن روابط آنها غلبه خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما بیان کرد که پیوندها و شباهت های تاریخی ایران و افغانستان بر هر گونه تلاش نیروهای دشمن برای تیره کردن روابط آنها غلبه خواهد کرد.
وزیر خارجه ایران در مورد درگیری اخیر بین مرزبانان ایرانی و جنگجویان طالبان* که در نتیجه آن دو طرف متحمل خسارات شدند، گفت که "دولت موقت افغانستان" به صراحت گفته است که هیچ برنامه ای پشت درگیری های اخیر در مرز وجود ندارد.
امیرعبداللهیان خواستار گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی و ایجاد بازارچه در طول حدود 900 کیلومتر مرز برای تامین امنیت دو کشور شد.
وزیر نفت با اشاره به حق آب ایران از رودخانه هیرمند، گفت که این کشور با اقدامات قانونی و سیاسی از حق آبه خود دفاع خواهد کرد.
وی افزود: حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان موظف شده است که این موضوع و مسائل مشابه را زیر نظر داشته باشد.
در جریان درگیری های مسلحانه روز شنبه در نزدیکی پاسگاه پولیس سرحدی، دو سرباز ایرانی و یک جنگجوی طالبان کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. تنش ها بین دو همسایه در هفته های اخیر به دلیل اختلاف بر سر آب از هلمند افزایش یافته است.
طبق معاهده 1973، ایران حق دارد سالانه 820 میلیون متر مکعب آب از این رودخانه دریافت کند. تهران طالبان را متهم کرده است که آب به استان سیستان و بلوچستان که دچار خشکسالی شده است را مسدود کرده است.
طالبان در اواخر ماه می گفتند که درخواست‌های مکرر ایران برای آب و اظهارنظرهای "نامناسب" در رسانه‌ها "مضر" است و افزودند که آنها متعهد به حفظ معاهده 1973 هستند.
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
مرز ایران و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2023
معاون دفتر نماینده رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان: آرایش نظامی در مرز اسلام قلعه دروغ است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала