میکروب های اسهال خونی در حوضچه های باستانی اورشلیم پیدا شد

© Photo / Andrea CorpolongoОкаменелости древних микробов, предположительно цианобактерий
Окаменелости древних микробов, предположительно цианобактерий - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.05.2023
عضو شوید
آثاری از میکروب های اسهال خونی با قدمت بیش از دو هزار سال در حوضچه های باستانی اروشلیم پیدا شد.
به گزارش اسپوتنیک، باستان شناسان آثاری از میکروارگانیسم Giardia duodenalis، عامل بیماری اسهال خونی را در بقایای مدفوع یافت شده در محل حوضچه های باستانی در اورشلیم یافته اند. بر اساس مقاله ای که در مجله Parasitology منتشر شده است، این قدیمی ترین عفونت شناخته شده انسان با این انگل است.
نمونه‌های مدفوع از رسوبات زیر تشناب ها که در مجموعه خانه‌های حفاری شده در جنوب شهر قدیمی یافت شد و مربوط به قرن هفتم پیش از میلاد، زمانی که اورشلیم پایتخت یهودا بود، گرفته شد.
روزانه 26 کودک، قربانی اسهال در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.11.2017
روزانه 26 کودک، قربانی اسهال در افغانستان
یهودیه یک کشور تابعه تحت کنترل امپراتوری آشور بود که از شام تا خلیج فارس امتداد داشت و بیشتر مناطق ایران و عراق کنونی را شامل می شد. در آن روزها 8 تا 25 هزار نفر در اورشلیم زندگی می کردند و خود شهر یک مرکز سیاسی و مذهبی بود.
هر دو تشناب دارای صندلی های سنگی با سطح منحنی کم عمق، سوراخ هایی برای دفع مدفوع و دفع ادرار بودند. تشناب های چاله‌ای نادر و معمولی از تشناب هایی بودند که برای نخبگان در نظر گرفته شده بود. یکی از آنها در املاک آرمون ها ناتزیف بود که توسط یک باغ زینتی احاطه شده بود و دیگری در خانه اهیل یک ساختمان مسکونی هفت اتاقه بود که خانواده ای از طبقه بالا در آن زندگی می کردند. ساختمان اول به اواسط قرن هفتم پیش از میلاد و دومی - به قرن هشتم پیش از میلاد نسبت داده شده است.
دانشمندان مدفوع تجزیه شده را با استفاده از تکنیک بیومولکولی به نام ELISA بررسی کردند که در آن آنتی بادی ها به پروتئین های ساخته شده توسط انواع خاصی از موجودات تک سلولی متصل می شوند. آنها مواد بیولوژیکی را برای حضور بقایای سه میکروارگانیسم انگلی انجام دادند: Entamoeba، Giardia و Cryptosporidium. همه اینها از شایع ترین علل اسهال در انسان هستند.
آزمایش‌های انتامبا و کریپتوسپوریدیوم منفی بود، اما آزمایش‌های ژیاردیا مکرراً مثبت بود. این امر این میکروب را به فهرست انگل های اسهال خونی که در مدفوع انسان های باستانی یافت می شود اضافه می کند. تحقیقات قبلی قدمت ردپای انگل انتامبا را که باعث اسهال خونی نیز می شود، به دوران نوسنگی در یونان در بیش از 4000 سال پیش نشان داده است. همچنین نشان داده شده است که استفاده کنندگان از تشناب های باستانی یهودی به سایر انگل های روده از جمله کرم شلاقی، کرم نواری و کرم سوزنی آلوده بودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала