امریکا با کاهش ارزش پول ترکیه، میخواست اردوغان را شکست بدهد

© AFP 2023 / Adem Altanاعلام نتایج نخستین انتخابات ترکیه/ اردوغان پیشتاز است
اعلام نتایج نخستین انتخابات ترکیه/ اردوغان پیشتاز است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2023
عضو شوید
همزمان بازارهای مالی غرب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردند واحد پول ترکیه را پائین بیاورند تا رقیب اردوغان پیروز شود.
به گزارش اسپوتنیک، در آستانه روز انتخابات در 28 می، برای پایین آوردن ارزش پول ترکیه، لیر از طریق تشکیل یک زمینه اطلاعاتی نامطلوب و گشایش فعال مواضع علیه آن توسط بازیگران مالی غربی، تحت فشار شدید قرار گرفت. تحلیلگران بانکی شروع به انتشار اطلاعات در مورد سقوط اجتناب ناپذیر لیر به 24-25 در هر دالر کردند.
آقازاده میرمهتی میرکمیل اوغلو، کارشناس بین المللی از دانشگاه دوستی ملل روسیه می گوید: "هدف اصلی کاهش اعتماد شهروندان به مقامات فعلی از طریق تضعیف اقتصاد ترکیه و در نتیجه دستیابی به جایگزینی اردوغان است.
رجب طیب اردوغان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2016
اردوغان از مردم ترکیه خواست تا دالر های خود را به لیر و طلا تبدیل کنند
لیر تحت فشار بی سابقه ای قرار داشت. این حمله شامل عناصر زیل است:
تشکیل یک زمینه اطلاعاتی نامطلوب. به طور مثال، تحلیلگران بانک های غربیJPMorgan Chase و HSBC Holdings شروع به انتشار اطلاعات در مورد تضعیف اجتناب ناپذیر لیر به سطوح 24-25 لیر در هر دالر (حدود 20 لیر فعلی) کردند. این پیام توسط تمام رسانه های غربی پخش شد.
گشایش فعال موقعیت در برابر لیر ترکیه در بازار مالی. بازیگران مالی غربی با استقراض لیر در بازار داخلی و خرید ارز خارجی با وجوه استقراضی، تعداد قابل توجهی موقعیت های فروش در برابر پول ترکیه باز کرده اند. هزینه بیمه در برابر تضعیف لیر در این زمینه در هفته گذشته به رکورد های رسید.
برای محافظت از لیر ترکیه، بانک مرکزی ترکیه مجبور شد به طور فعال ارز را در بازار داخلی تحت فشار بی سابقه بازیگران مالی بفروشد. تنها 5 تا 12 می، حجم ذخایر طلا و ارز 7.6 میلیارد دلار کاهش یافت.
Турецкая лира - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.12.2016
قیمت لیر ترکیه بدنبال ترور سفیر روسیه پایین آمد
یک منبع ارشد در حزب حاکم ترکیه خاطرنشان کرد:
آنها (شهروندان در بحبوحه شایعات مبنی بر تضعیف لیر) با کمک سیستم بانکی به ویژه از طریق برداشت لیر ترکیه از کارت های اعتباری، تقاضا برای ارز را افزایش دادند و بانک مرکزی نیز به نوبه خود کار را با مشکل مواجه کرد. برای دسترسی به لیر ترکیه نتیجه این شد که نرخ بهره وام های لیر ترکیه افزایش یافت. اما این افزایش درصد مؤقتی است. چون نتوانستند به لیر ترکیه در مقادیر مورد نظر برسند، نتوانستند دالر را بالا ببرند. دالر را قبل از انتخابات به سطح 24 تا 25 لیر ترکیه برسانند. بانک مرکزی توانست تقاضای رو به رشد دالر را تامین کند. آنها نتوانستند دالر را به حد مطلوب برسانند. امید داریم که بازار از ابتدا دوشنبه به حالت عادی بازگردد."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала