آمادگی ارمنستان برای به رسمیت شناختن قره باغ کوهستانی به عنوان بخشی از آذربایجان

© Sputnik / Victor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر Премьер-министр Армении Никол Пашинян
Премьер-министр Армении Никол Пашинян - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2023
عضو شوید
ارمنستان آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن قره باغ کوهستانی به عنوان بخشی از آذربایجان اعلام کرد.
به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، که تمامیت ارضی آذربایجان را که شامل قره باغ کوهستانی نیز می شود، به رسمیت می شناسد، اما به شرطی که امنیت مردم ارمنی تضمین شود.
پاشینیان گفت: "ارمنستان 86.6 هزار کیلومتر مربع از خاک آذربایجان را به رسمیت می شناسد و با توجه به اینکه آذربایجان آماده به رسمیت شناختن 29.8 هزار کیلومتر مربع از تمامیت ارضی ارمنستان است. 86.6 هزار کیلومتر مربع از آذربایجان شامل قره باغ کوهستانی می شود، اما باید توجه داشت که ما در مورد این واقعیت صحبت می کنیم، که موضوع حقوق و امنیت ارمنی های قره باغ کوهستانی باید در قالب باکو- استپاناکرت مورد بحث قرار گیرد".
Путин, Пашинян и Алиев сделали совместное заявление
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2021
بیانیه مشترک پوتین، علی‌اف و پاشینیان
به گفته رئیس کابینه ارمنستان، ایروان این درک را دارد که باکو تمامیت ارضی ارمنستان را به رسمیت می شناسد.
وی همچنین خواستار ضمانت های بین المللی برای امنیت و رعایت حقوق ارامنه قره باغ کوهستانی شد و ابراز نگرانی کرد که در غیر این صورت ادعا می شود آذربایجان می تواند پاکسازی قومی در منطقه انجام دهد.
یادآوری می کنیم، که باکو و ایروان از فیبروری 1988 که جدایی خود از شوروی آذربایجان را اعلام کرد، مالکیت قره باغ کوهستانی را مورد مناقشه قرار دادند. وضعیت در منطقه در 27 سپتامبر 2020 تشدید شد و نبردهای فعال آغاز شد.
در 9 نوامبر 2020، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و پاشینیان بیانیه مشترکی را درباره توقف کامل درگیری ها در قره باغ امضا کردند. بر اساس این سند، طرف های آذربایجانی و ارمنی در مواضع خود توقف کردند، چندین منطقه تحت کنترل باکو قرار گرفت و نیروهای حافظ صلح روسی در طول خط تماس و در کریدور لاچین مستقر شدند. متعاقباً سران سه کشور بیانیه‌های مشترک دیگری در مورد وضعیت منطقه به تصویب رساندند. سال گذشته، آذربایجان و ارمنستان مذاکرات خود را در مورد پیمان صلح آغاز کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала