اولین افغان که توانست قله اورست را فتح کرد و ثبت تاریخ شد

سمیع الدین صدیقی
سمیع الدین صدیقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2023
عضو شوید
سمیع‌الدین صدیقی، اولین افغانی که توانست به روز چهارشنبه (۲۷ثور) به قله اورست صعود کند و نام خود را برای همیشه ثبت تاریخ افغانستان و جهان نماید.
به گزارش اسپوتنیک، صدیقی روز پنج‌شنبه (28ثور) طی پیامی به آریانا نیوز گفته است: "دیروز توانستم به اورست صعود کنم و امروز به سلامت [به کمپ اصلی] پایین رسیدم."
صدیقی سفر خود به اورست را با هدف افزایش آگاهی‌دهی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای توسعه ورزش اسکی و کوهنوردی از طریق موسسه خیریه "افغان پیکس" که ایجاد کرده بود، آغاز کرد.
صدیقی با صعود به قله اورست عزم و استقامت خود را به نمایش گذاشت و گفت که امیدوار است دستاورد او پیامی الهام بخش برای جوانان افغانستان باشد – که با فداکاری تزلزل ناپذیر، افغان‌ها می‌توانند بر هر مانعی غلبه کنند و به افتخارات دست یابند.
دختران گروه کوهنوردی پیک قله شاه فولادی را فتح کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2021
چندرسانه ای
البوم عکس فتح قله شاه فولادی توسط دختران گروه کوهنوردی پیک
او گفت: "با صعود به قله اورست، هدف من این است که پیام قدرتمندی را به همه پسران و دختران افغان برسانم و به آنها قدرت بدهم تا باور داشته باشند که می‌توانند هر کاری را که در ذهن خود دارند انجام دهند."
صدیقی مدت‌هاست که از طریق موسسه خیریه "افغان پیکس" خود به توسعه کوه‌های افغانستان از نظر ورزش، ایمنی و حفاظت از طبیعت اختصاص داده است.
این درحالی است که طی سه سال گذشته، "افغان پیکس" حامی مسابقه اسکی هیجان انگیز در بامیان، افغانستان بوده است.
قله اورست در هیمالیا با ارتفاع 8849 متر، مرتفع ترین قله جهان است و برای هزاران کوهنورد در سراسر جهان، قله اورست اوج در حرفه کوهنوردی آنها است.
این قله بین نپال و تبت، یک منطقه خودمختار در چین واقع شده است و اولین افرادی که تا به حال به اورست صعود کردند، ادموند هیلاری، کوهنوردی از نیوزلند، و راهنمای تبتی او تنزینگ نورگای بودند. آنها در سال 1935 از این قله بالا رفتند و با هم رکورد بستند.
گفته شده است که ممکن بزرگترین خطر ارتفاع بلند باشد. بیشتر کوهنوردان به ارتفاع زیاد و سطوح کم آکسیجن عادت ندارند و به بالون‌های آکسیجن که همراه خود می‌آورند متکی هستند و به همین دلیل است که منطقه بالای 8000 متر ارتفاع اورست را “منطقه مرگ” می‌نامند. کوهنوردانی که زمانی طولانی را در این منطقه سپری می‌کنند ممکن است به مریضی‌های ارتفاع (کسالت در اثر ارتفاع زیاد) و حتی به تورم مغز (افزایش فشار در سر) مبتلا شوند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала