تاکید متقی در گفت و گو با عبداللهیان بر تلاش برای رفع مشکل آب با ایران

© Twitter account of GMICafghanistanمولوی امیرخان متقی
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2023
عضو شوید
سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرستی موقت گروه طالبان در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تاکید کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا،‌ امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در گفت‌وگوی تیلیفونی با حسین امیرعبداللهیان با اشاره به مشکلات کشورش از آن میان خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند تاکید کرده و بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تصریح کرد.
وی بر تعهد افغانستان بر امنیت مرزها با همسایگان نیز تاکید کرد.
پرچم  افغانستان و ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.01.2023
ایران: اگر طالبان حقابه ایران را به رسمیت نشناسند از راه‌های دیگری وارد می‌شویم
طرفین در خصوص پروژه برق ، راه آهن و تجارت مرزی تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تیلیفونی، تاکید سرپرست وزارت خارجه افغانستان بر پایبندی هیئت حاکمه افغانستان بر حقابه ایران را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال اظهار داشت: رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.
وی همچنین بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده ۱۳۵۱ پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرد و آن را برای ایران بسیار مهم خواند.
امیرعبداللهیان در پایان بار دیگر بر ضرورت فوری رها سازی آب و بازدید تیم مشترک فنی از وضعیت آب موجود در سد کجکی تاکید کرد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
وی هدف از این سفر را شرکت در جلسه‌ای با حضور مقامات استان سیستان و بلوچستان و با هدف پیگیری مباحث مربوط به حقابه ایران از هیرمند عنوان کرد.
کاظمی قمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل منطقه ای آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران در این سفر وزیر امور خارجه این کشور را همراهی می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала