ایران در سال گذشته 3.3 درصد از آب دریای هلمند را دریافت کرده است

© Photo / National Water Affairs Regulation Authorityآب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد
آب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.05.2023
عضو شوید
ایران ادعا دارد که مطابق قرارداد، افغانستان حق‌آبه ایران را تامین نکرده و افغانستان نیز ادعا می‌کند که ایران بیش از آنچه که در قرارداد ذکر شده، حق‌آبه به دست آورده است.
به گزارش اسپوتنیک، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در شبکه سه گفت: به جای 820 میلیون مترمکعب که طبق قرارداد 1973 که طالبان به رسمیت می شناسد، ایرانی ها فقط 27 میلیون مترمکعب را به عنوان بخشی از چند تخلیه آب دیدند، نه یک جریان ثابت.
به گفته کاظمی قمی، کارمندان طالبان به تعهدات خود در قبال ایران پایبند هستند و خرابکاری ها توسط متخصصان فنی در محل انجام می شود.
نگرش نسبت به این مشکل در ایران روز به روز گرم‌تر می شود.
صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2023
صالح: فرستادن پول به گروه طالبان خیانت به مردم افغانستان است
قابل یادآوری است که حکومت پیشین افغانستان برای اداره آب دریای هلمند، بند کمال خان را اعمار کرد و مدیریت آب‌ها یکی از برنامه‌های حکومت پیشین بود. تاجایی که اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان بارها به گونه غیرمستقیم به ایران گفته بود که ایران باید دربدل آب افغانستان، نفت بدهد.
حالا با برگشت طالبان، ظاهرا باری دیگر جریان آب دریای هلمند به خاک ایران باز شده است. در همان هفته‌های نخست حکومت طالبان نیز گزارش شده بود که طالبان بند کمال خان را باز کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала