مشارکت افغانستان در طرح "راه - کمربند" فقدان مشروعیت عامل بازدارنده این پروژه پرمنفعت نخواهد بود ؟

© https://mfa.gov.afمشارکت افغانستان در طرح ابتکاری کمربند-راه چین و پاکستان
مشارکت افغانستان در طرح ابتکاری کمربند-راه چین و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2023
عضو شوید
طالبان با چین و پاکستان توافق کردند که طرح "کمربند - جاده" را به افغانستان گسترش دهند و میلیاردها دالر برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در این کشور تحریم‌شده سرمایه گذاری کنند.
چین گانگ و بلاول بوتو زرداری، وزرای امور خارجه چین و پاکستان در چهارمین دور گفتگوهای استراتژیک وزرای خارجه دو کشور در اسلام‌آباد توافق کردند کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به کابل از طریق توسعه پروژه‌های دهلیز اقتصادی آنان در اختیار کشور همسایه مشترک افغانستان قرار بگیرد.
با مشارکت کابل در طرح ابتکاری کمربند - راه، امکان سرمایه گذاری چندین میلیون دالری پکن برای پروژه‌های زیربنایی در افغانستان فراهم می‌شود.
آیا در حال حاضر همه شرایط برای اجرای پروژه از طریق افغانستان وجود دارد؟ امنیت مرزها چگونه تامین خواهد شد؟
عبدلنصیر رشتیا آگاه مسایل اقتصادی در مصاحبه با اسپوتیک می گوید، به هراندازه که افغانستان در مسایل سیاسی و اقتصادی منطقه دخیل باشد و بتواند روبط خوب را با همسایگان و سایر کشور ها در سطح بهتر حفظ کند، به همان پیمانه اعتبار افغانستان در سطح منطقه بهتر خواهد شد.

« بدون شک در عدم همکاری با افغانستان کشور های منطقه نمی‌توانند پروژه های اقتصادی خود را اجرا و تطبیق کنند، زیرا افغانستان از نگاه جیوپولیتیک در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند به عنوان نقطه اتصال میان کشورهای منطقه، به ویژه کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه عمل کند.»

عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی
کارشناس می‌گوید، از آنجایی که پاکستان و چین به افغانستان دید اقتصادی دارند، به ویژه چین تا کنون میلیون ها دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرده و منابع زیرزمینی افغانستان که بیشتر از 11 تریلیون دالر تخمین زده شده است یک منبع خوب جلب سرمایه گذاری در افغانستان است و چینی ها بیشتر علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان هستند.

«چینی برای سرمایه گذاری در افغانستان دو موضوع را دنبال میکنند. نخست چین میخواهند حضور سیاسی خود را در افغانستان بیشتر بسازد و بتوانند رقبای استراتزیک خود را در منطقه کنار بزنند و جلوتر از آنها حرکت کنند.دوم از دیدگاه اقتصادی هم چین نیاز دارد تا با احیای مجدد راه ابریشم بتوانند خود را به آسیای میانه و کشور های روپایی برسانند.»

عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی
از سوی هم پاکستانی ها که با کمبود انرژی مواجهه هستند و کمبود انرژی برای کشور های جنوب آسیا به یک معضل ملی بدل شده بیشتر تلاش می کنند با دخیل ساختن افغانستان در پروژه های اقتصادی خود را به بازار های منطقه در آسیای میانه برسانند و انرژی را وارد پاکستان کنند.

«کشور های آسیای میانه هم به شدت علاقمند هستند تا از طریق افغانستان راه به بندر توزخم و چا بهار باز کنند. زمانی که چنین همگرایی اقتصادی به میان بیاید، بدون شک این همگرایی هم به نفع منطقه و هم به نفع افغانستان خواهدبود، اما فقط در صورتی که افغانستان بتواند ازاین فرصت به خوبی استفاده کند و بتواند فرصت ها را به درستی مدیریت کند.»

عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی
در مورد این‌که آیا افغانستان میتواند از دیدگاه سیاسی ازاین پروزه استفاده کند آقای رشتیا میگوید: افغانستان در حال حاضر تحت تحریم قرار دارد و در سطح سیاسی نیز تا هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

«حکومت کابل باید تلاش کند تا مشکل سیاسی کشور را با جامعه جهانی حل و مشروعیت سیاسی پیدا کند . منابع موجود در افغانستان این فرصت را به حکومت فراهم میکند تا از وابستگی به کشور های خارجی رهایی یابد، ولی تا زمانی که مشکلات سیاسی حل نشود و افغانستان در جامعه جهانی مشروعیت سیاسی پیدا نکند، تطبیق چنین پروژه ها مشکل به نظر میرسد.»

عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی - اسپوتنیک افغانستان
عبدالنصیر رشتیا آگاه اقتصادی
از سوی دیگر یحیی چاووش، رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه و آگاه مسایل سیاسی در رابطه به این پروژه میگوید: در ملاقات اخیر وزرای خارجه چین و پاکستان و افغانستان روی موضوع ترانزیت در پروژه کمربند - راه صحبت های صورت گرفت.
آقای چاووش نیز تأکید کرد که چین علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان است و این علاقمندی بیمورد نیست.

«توجه بیشتر چین روی معادن، به ویژه معادن نفت و گاز و لیتیوم افغانستان متمرکز است و از آنجا که چین به افغانستان از دیدگاه جغرافیایی هم نزدیک قرار دارد، در صورت تنظیم شاهراه ها، چین کمترین هزینه را برای حمل و نقل کالا های تجارتی پرداخت خواهد کرد.»

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته آقای چاووش در شرایط کنونی امنیت نسبی در افغانستان برقرار است و تطبیق چنین پروژه ها در صورتی که چین بخواهد سرمایه گذاری کند، موجود است.

«در مورد پاکستان باید گفته شود که این کشور در چند روز گذشته دچار ناامنی ها و بحران سیاسی شده است و آتشی را که در 45 سال گذشته پاکستان در افغانستان افروخته بود اکنون پاکستان را از داخل می‌سوزاند. این مسایل باعث خواهد شد مشکلاتی را در اجرای پروژه های مشترک با چین ایجاد کند.»

در همین حال، خان جان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به اسپوتنیک گفت، پروژه کمربند - راه یک پروژه خوب اقتصادی برای منطقه و افغانستان است و قبلا نظر سکتور خصوصی کشور هم وصل مناطق آسیای جنوبی و آسیای میانه از طریق افغانستان بود که اکنون این سکتور نیز از پروژه مورد نظر حمایت خواهد کرد

«با راه اندازی این پروژه هزینه انتقالات نیز کاهش خواهد یافت و شرایط برای اجرای این پروژه در افغانستان مساعد است مشکل امنیتی وجود ندارد فقط از دیدگاه اقتصادی برای اجرای این پروژه به سرمایه گذاری و ظرفیت سازی نیاز است.»

خان جان الکوزی - اسپوتنیک افغانستان
خان جان الکوزی
در خصوص چالش های سیاسی این پروژه آقای الکوزی گفت: امارت اسلامی باید تلاش کند تا افغانستان را از انزوای سیاسی نجات دهد و مشکلات سیاسی خود را با جهان حل کند تا بتواند با دست باز در چنین پروژه های اقتصادی پرمنفعت دخیل شود.
گفتنی است افغانستان می‌تواند در راه جدید ابریشم یعنی "کمر بند - راه" نیز اهمیت و جایگاه گذشته‌ی خویش را باز یابد. چنان که افغانستان در دو مسیر از سه مسیر اصلی این راه قرار دارد و این خود بیان‌گر اهمیت نقش افغانستان در این پروژه است؛ یعنی مسیر شمالی که کشور چین را از طریق آسیای مرکزی (تاجیکستان، قزاقستان، قرغیزستان، افغانستان، اوزبیکستان و ترکمنستان) به روسیه، اروپا و شمال افریقا متصل می‌سازد و مسیر مرکزی آن که از آسیای مرکزی از طریق افغانستان و ترکمنستان به ایران و خلیج فارس، ترکیه و دریای مدیترانه وصل می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала