نماینده پارلمان ترکیه درباره پیشنهاد ارسال اس-400 به اوکراین: ترکیه یک کشور آمریکایی نیست

© AP Photo / Turkish Defence Ministry Зенитный ракетный комплекс С-400 в Турции
Зенитный ракетный комплекс С-400 в Турции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2023
عضو شوید
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به پرسش های خبرنگار" شبکه خبر ترک" گفت: آمریکا به ترکیه پیشنهاد داد سامانه های اس-400 خریداری شده از روسیه را به اوکراین ارسال کند که رد شد.
به گزارش اسپوتنیک، احمد برات چونکار، رئیس مشترک مجمع عمومی روسیه و ترکیه، نماینده پارلمان ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در مورد این پیشنهاد آمریکا به اسپوتنیک اظهار نظر کرد و آن را غیرقابل قبول و ظالمانه خواند
وی گفت: "این تجاوز به حاکمیت و استقلال کشور ما است. ترکیه یک کشور مستقل است که به طور مستقل در مورد منافع خود تصمیمات استراتژیک می گیرد. ترکیه یک ایالت آمریکایی نیست و توسط یک فرماندار آمریکایی کنترل نمی شود. این یک پیشنهاد بسیار ظالمانه و کاملا غیرقابل قبول است."
چونکار همچنین در مورد فشارهای مداوم آمریکا بر ترکیه به دلیل امتناع آنکارا از پیوستن به تحریم های ضد روسی غرب اظهار نظر کرد.
"این فشار کاملاً بی فایده است. آمریکا و اروپا با تعریف سیاست خارجی خود، بدون مذاکره با ترکیه تصمیمات مشخصی می گیرند. بدیهی است که ترکیه به تصمیمی که بدون مشارکت آن گرفته شده است نخواهد پیوست. ترکیه سیاست مستقلی را بر اساس منافع ملی و اولویت های امنیتی خود دنبال می کند. این نماینده مجلس تاکید کرد: ترکیه تنها از قطعنامه های مربوطه سازمان ملل تبعیت می کند و تصمیمات سایر کشورها به صورت یکجانبه برای آن الزام آور نیست.
"حلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه اخیراً گفت سامانه دفاع موشکی اس-400 که این کشور از روسیه خریده، آماده برای استفاده است و چنانچه تهدیدی متوجه ترکیه باشد برای مقابله با آن استفاده خواهد شد.
ترکیه اولین دسته موشک اس-400 را جولای 2019 با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا دریافت کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала