دستگیری مسئول سه رسانه و یک خبرنگار از سوی گروه طالبان در خوست

© Afghanistan Journalists Centerدستگیری مسئول سه رسانه و یک خبرنگار از سوی گروه طالبان در خوست
دستگیری مسئول سه رسانه و یک خبرنگار از سوی گروه طالبان در خوست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2023
عضو شوید
منابع از دستگیری مسئولان سه رسانه و یک خبرنگار از سوی گروه طالبان در ولایت خوست خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک، مرکز خبرنگاران افغانستان امروز با نشر خبرنامه ای درباره دستگیر مسئولانه رسانه ای ولایت خوست از سوی گروه طالبان نوشت: "ریاست امر به معروف در خوست، سخی سرورمیاخیل مدیر مسئول رادیو و تلویزیون غرغشت، محمدالدین شاه خیالی مدیر مسئول رادیو ولس غژ، پامیراندیش مهیدی، مدیر مسئول رادیو چنار و عبدالرحمان آشنا گزارشگر(نماینده) رادیو نن را بازداشت کرده است. مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بازداشت این کارمندان رسانه‌ای، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان می‌باشد".
این مرکز افزوده است: "یک منبع در ولایت خوست به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت، که این کارمندان رسانه‌ای عصر روز گذشته به اداره امر به معروف احضار و بازداشت شده‌اند. این منبع افزود، که اداره امر معروف مسئولان این رسانه‌ها را متهم کرده است که اصول رسانه‌ای تعیین شده "امارت اسلامی" را در برنامه‌های رسانه‌ای خود رعایت نکرده‌اند. یک منبع دیگر گفت که مسئولان محلی امارت در خوست به این رسانه‌ها در مورد نشر موسیقی هشدار داده بودند و احتمال می‌رود دلیل عمده بازداشت این چهار کارمند رسانه، نشر موسیقی باشد".
بغلان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2023
دستگیری سه خبرنگار از سوی گروه طالبان در بغلان
در ادامه این خبرنامه آمده است: "با وصف این، شبیر احمد عثمانی رئیس اطلاعات و فرهنگ "امارت اسلامی" در خوست گفته است که مدیر مسؤل رادیو و تلویزیون غرغشت و مدیران رادیوهای چنار و ولس غژ و همچنان گزارشگر رادیو نن بازداشت نشده‌اند، بلکه بخاطر "شریک کردن بعضی مسائل مهم ]رسانه ای[فراخوانده شده‌اند".
این مرکز با ابراز نگرانی از این کار گروه طالبان نوشته است: "مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی جدی از بازداشت مسؤلان رادیو تلویزیون غرغشت و رادیوهای چنار و ولس غژ و همچنان گزارشگر رادیو نن، از مسؤلان "امارت اسلامی" در خوست می‌خواهد آنان را هر چه زودتر و بدون قید و شرط آزاد کنند. مطابق با قانون رسانه‌های همگانی، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسؤلان نباید در کار آنها محدودیت خلق کرده و یا آنان را تهدید کنند بلکه باید از آنها حمایت کنند".
در پایان این خبرنامه آمده است: "این خبرنگاران در حالی بازداشت می‌شوند که ماه گذشته وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت طرح پیگیری امور و مسائل مربوط به رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور را از طریق کمسییون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای اعلام کرد. برمبنای این طرح هیچ اداره دیگری حق مداخله در امور رسانه‌ها و کارهای خبرنگاران را ندارد. مرکز خبرنگاران افغانستان در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۳۷ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران از جمله ۹۴ مورد بازداشت خبرنگاران ثبت کرده است که حداقل در مورد بازداشت‌ها، راه‌کار قانونی پیگیری از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای را نپیموده است".
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از معامله پنهانی و پیچیده ای شان با امریکا در دوحه بر افغانستان چیره شد و پس از آن دستورهای تندروانه های خود را بر شهروندان افغانستان به اجرا گذاشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала