گوترش: نشست دوحه برای ساخت رویکرد جهانی درباره ای افغانستان بود

© AP Photo / John Thysآنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2023
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست خبری در دوحه گفت این سازمان به زودی نشست دیگری درباره افغانستان برگزار خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پایان نشست دوحه گفت، که این نشست برای ایجاد رویکرد جهانی درباره‌ی افغانستان بود نه به رسمیت‌شناختن گروه طالبان.
گوترش امروز (سه‌شنبه، ۱۲ ثور) در یک نشست خبری گفت، که همه‌ی اشتراک‌کنندگان نشست توافق داشتند که برای ثبات افغانستان نیاز به یک استراتژی تعامل است.
او افزود، که شرکت‌کنندگان نگران ثبات افغانستان هستند و نگرانی جدی‌شان را ابراز کردند.
دبیرکل سازمان ملل حضور سازمان‌های تروریستی را در افغانستان "قابل توجه" خواند و گفت که این وضعیت برای خود افغانستان و منطقه یک خطر است.
او به محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که با تصمیمات اخیر طالبان این محدودیت‌ها بدتر شده است.
گوترش در ادامه بر آنچه "تعامل" خواند تأکید کرد و گفت: "برای این‌که به هدف مان برسیم، نمی‌توانیم از تعامل دست‌برداریم." او اگرچه درباره‌ی چگونگی این تعامل توضیح نداد، اما به نظر می‌رسد هدفش تعامل با طالبان باشد.
دبیرکل سازمان ملل گفت که این سازمان مردم افغانستان را در اولویت اصلی خود قرار داده و از تمام نیروی خود استفاده خواهد کرد.
او افزود، که سازمان ملل یک نشست دیگر را درباره‌ی افغانستان برگزار خواهد کرد.
گوترش بحران بشری افغانستان را بزرگ‌ترین بحران جهانی خواند و گفت که ۹۰ درصد مردم در فقر زندگی می‌کنند و ۲۸ میلیون نفر نیاز به کمک دارند. او در عین حال گفت که کمک‌های بشری در حال کاهش است.
گوترش در بخشی دیگر از سخنان خود بار دیگر به محدودیت علیه زنان اشاره کرد و گفت که شاهد حملات بی‌سابقه بر حقوق زنان در افغانستان است و این امر نقض جدی حقوق اساسی بشر است.
او ممنوعیت کار زنان برای نهادهای کمک‌رسان و دفاتر سازمان ملل را غیرقابل قبول خواند.
گوترش در پاسخ به پرسشی که تحت چه شرایطی با طالبان ملاقات خواهد کرد، گفت که در زمان مناسب این امکان را رد نخواهد کرد؛ اما امروز زمان مناسب نیست.
یادآوری می کنیم، که نشست دو روزه سازمان ملل درباره ای افغانستان بدون نماینده ای مردم افغانستان و گروه طالبان برگزار شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала