سرور دانش: پروژه طالبان راه حل افغانستان نیست

© Facebook Media office of The Second Vice President of Islamic Republic of Afghanistanسرور دانش: دانشکده شرعیات درخواست برای ایجاد دیپارتمنت فقه جعفری را سبب تفرقه دانسته بود
سرور دانش: دانشکده شرعیات درخواست برای ایجاد دیپارتمنت فقه جعفری را سبب تفرقه دانسته بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2023
عضو شوید
سرور دانش، رییس حزب "عدالت و آزادی" و معاون دوم رییس‌جمهور پیشین افغانستان گفته است که "پروژه‌ی طالبان و نظام امارت" به هیچ صورتی نمی‌تواند راه‌حل افغانستان باشد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اطلاعات روز، آقای دانش این اظهارات را روز گذشته (جمعه، ۸ ثور) در جلسه‌ی هیأت رهبری "شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان" به‌مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین مطرح کرده و گفته است که طالبان* در دو دور حاکمیت‌شان ثابت کرده‌اند که شایستگی رهبری کشور را ندارند.
دانش در این نشست به مسائل مختلف پرداخته و عوامل داخلی و خارجی را دلیل سقوط نظام جمهوریت دانسته است.
او تأکید کرده است که طالبان با "یک توطئه و دسیسه در پوشش مذاکره و صلح بر سرنوشت کشور مسلط ساخته شدند".
او افزوده است که طالبان در ۲۰ ماه گذشته فقط با اعمال زور و سرکوب، قدرت را حفظ کرده‌اند و نظام این گروه در دو بعد داخلی و بین‌المللی موفقیتی بدست نیاورده و در میان مردم افغانستان نیز هیچ گونه مشروعیت یا مقبولیتی کسب نکرده است.
سرور دانش در اظهارات خود گفته است که فقر، گرسنگی و بیکاری افزایش یافته و همه گواه فروپاشی اقتصادی هستند.
به‌گفته‌ی او، اکنون بسیاری از مردم تنها به کمک‌های بشردوستانه‌ی خارجی متکی‌ اند و پروژه‌های انکشافی به‌طور کلی متوقف شده است.
دانش مدعی شده است که در بخش حقوقی، فرهنگی و آموزشی نیز طالبان افغانستان را به قرون وسطی برگردانده و حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تمام شهروندان کشور را سلب کرده‌اند.
معاون دوم رییس‌جمهور پیشین علاوه کرده است که طالبان با قرائت افراطی از دین و شریعت، تمام اقدامات و رویه‌های غیرانسانی را انجام می‌دهند.
آقای دانش در ادامه گفته است که ادعای عدم موجودیت بدیل برای طالبان که از سوی برخی از حلقات داخلی و خارجی مطرح می‌شود، "یک ادعای بی‌پایه و یک نوع لابی‌گری مبتذل و عریان برای قباحت‌زدایی از طالبان است".
به‌گفته‌ی دانش، طرح این ادعاها و شعارها برای گمراه‌کردن مردم و اغفال دنیا و زمینه‌سازی برای کسب مشروعیت و به رسمیت‌شناختن طالبان است.
با این حال، او ابراز امیدواری کرده است که نشست قریب‌الوقوع نمایندگان کشورها در امور افغانستان در دوحه، با ارزیابی واقع‌بینانه و منصفانه، از طرح‌ها یا لابی‌گری‌های مغرضانه و جهت‌دار در راستای به رسمیت‌شناختن طالبان جلوگیری و از ائتلاف‌های مخالف این گروه حمایت کند.
نشست دوحه با حضور نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل قرار است در تاریخ اول می برای دو روز برگزار شود.
یافتن یک رویکرد واحد برای مقابله با وضعیت افغانستان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر از اهداف این نشست گفته شده است.
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2023
نشست دوحه بدون حضور طالبان برگزار خواهد شد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала