شورای امنیت تصمیم طالبان را در ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان ملل محکوم کرد

© AFP 2023 / Don EmmertЗаседание Совета безопасности ООН в Нью-Йорке
Заседание Совета безопасности ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2023
عضو شوید
شورای امنیت تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل متحد در افغانستان را با تصویب قطعنامه 2681 (2023) به اتفاق آرا محکوم می کند.
به گزارش اسپوتنیک شورای امنیت دیروز به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن تصمیم طالبان برای ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل در افغانستان را محکوم کرد و گفت که این اقدام حقوق بشر و اصول بشردوستانه را تضعیف می کند.
بر اساس قطعنامه 2681 (2023) (که به عنوان سند S/RES/2681(2023) صادر خواهد شد)، این نهاد 15 نفره خواستار مشارکت کامل، برابر، معنادار و امن زنان و دختران در افغانستان شد. وی همچنین از طالبان خواست که عاجل سیاست ها و اقدامات خود را که زنان و دختران را از حقوق بشر و آزادی های اساسی خود محدود می کند، از جمله موارد مربوط به دسترسی آنها به آموزش، کار، آزادی رفت و آمد و مشارکت در زندگی عمومی، کنار بگذارند. بناً از همه کشورها و سازمان ها تقاضا می گردد که تا از نفوذ خود مطابق با منشور ملل متحد استفاده کنند.
در این متن، شورا مجدداً بر تقاضای خود تأکید کرد که همه طرف‌ها دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع برای پرسنل آژانس‌های بشردوستانه سازمان، شرکای آن‌ها و سایر سازمان‌های بشردوستانه و ارائه‌دهندگان خدمات ضروری را بدون در نظر گرفتن جنسیت شان فراهم کنند. وی با تاکید بر نیاز فوری برای رسیدگی بیشتر به وضعیت وخیم افغانستان، ضرورت کمک به حل مشکلات جدی پیش روی اقتصاد این کشور از جمله از طریق تلاش برای اطمینان استفاده از دارایی های متعلق به بانک مرکزی افغانستان به نفع آن را تایید کرد.
به عبارت دیگر، شورا بر اهمیت حیاتی حفظ حضور سازمان ملل تأکید کرد، حمایت کامل خود را از کار هیأت کمکی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، تکرار کرد و از افغانستان مربوطه خواست. سیاستگذاران و ذینفعان، از جمله، در صورت لزوم، مقامات ذیربط، و همچنین بازیگران بین المللی، هم برای هماهنگی با مأموریت در اجرای مأموریت آن و هم برای تضمین ایمنی، امنیت و آزادی تردد پرسنل سازمان در سراسر کشور. در این بیانیه تاکید شده است که گفت‌وگو، مشورت و تعامل میان همه ذینفعان مربوطه در افغانستان نه تنها برای حل و فصل سیاسی، بلکه برای صلح و ثبات در کشور، منطقه و فراتر از آن ضروری است.
لانا زکی نصیبه (امارات متحده عربی) که قبل از رای گیری از طرف جاپان به عنوان رهبر مشترک صحبت می کرد، خاطرنشان کرد که آخرین محدودیت های اعمال شده توسط طالبان در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است. کشور او از پیوستن بیش از 90 حامی به آن خرسند بود، نه تنها از شورا، بلکه از نزدیکی افغانستان، جهان اسلام و تمام نقاط جهان. این حمایت فرامنطقه‌ای پیام اساسی امروز را بیش از پیش مهم می‌سازد: تا زمانی که زنان در افغانستان از جامعه حذف می‌شوند، جهان بیکار نخواهد نشست. او گفت: "ما قصد داریم که مردم افغانستان فرصتی برای ساختن آینده ای که شایسته آن هستند، به ویژه زنان و دختران، داشته باشند."
ایشیکان کیمیهیرو (جاپان)، پس از رای گیری و همچنین به نمایندگی از امارات متحده عربی، از تصویب به اتفاق آرا استقبال کرد و از اعضای شورا برای همکاری و رویکرد سازنده آنها "با توجه به فوریت موضوع" تشکر کرد. وی با تاکید بر اینکه مشارکت کامل زنان و دختران برای تضمین آینده صلح آمیز در افغانستان ضروری است، گفت که منزوی کردن طالبان "به نفع هیچ کس" نیست. وی افزود که جامعه جهانی باید تعیین کند که چگونه به بهترین شکل با مشکلاتی که افغانستان و مردم آن با آن روبرو هستند مقابله کند.
رابرت ای وود (ایالات متحده امریکا) با اشاره به اینکه تصمیمات طالبان غیرقابل توجیه است و در هیچ نقطه جهان یافت نمی شود، خاطرنشان کرد که کشورهای دارای اکثریت مسلمان علیه طالبان در توجیه چنین تصمیمات صحبت کرده اند. وی تصریح کرد که سازمان ملل متحد و کشورهای عضو آن زمانی که زنان و دختران از فرصت استفاده از حقوق انسانی خود محروم می شوند، رها نمی شوند. طالبان با فرمان های خود صدمات جبران ناپذیری به افغانستان وارد می کنند و زنان و دختران را از جامعه محو می کنند و خود را از روابط عادی با جامعه جهانی دور می کنند. وی تاکید کرد که باید یک روند سیاسی فراگیر در بین افغان ها وجود داشته باشد که به یک دولت نماینده و پاسخگو منجر شود.
گنگ شوانگ (چین) ابراز امیدواری کرد که دولت موقت افغانستان از حقوق همه افغان ها به شمول زنان حمایت کند و "به تلاش های خود در این راستا ادامه دهد" که انتظارات این مردم و جامعه جهانی را برآورده کند. وی ادامه داد: حفظ گفت‌وگو و تعامل همچنان یک قاعده است:
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала