صالح: موقف روشن روسیه درباره ای افغانستان به نفع کشورمان و ثبات منطقه است

صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2023
عضو شوید
معاون نخست رئیس جمهور گریزی افغانستان در واکنش به سخنان وزیر خارجه روسیه درباره ای افغانستان نوشت: اتخاذ موقف روشن از جانب دولت فدراتیف روسیه در قبال مسایل افغانستان بخصوص یاد آوری از فقدان مشروعیت در عملکرد و ساختار ملیشه های طالب به نفع مردم کشور مان و ثبات واقعی در منطقه است.
به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان در واکنش به سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در برگه رخنامه اش نوشت: "گروه طالبان که در اثر دسیسه بسیار واضح زیر اسم قراداد دوحه بالای مردم ما تحمیل شده اند در بیست ماه گذشته چهره زشت از خود به نمایش گذاشته اند. آنها بر تمام ارزش های تاریخی ، فرهنگی ، ترکیب اجتماعی ، حقوق انکار ناپذیر انسان و خواست های ملی وقعی نگذاشته و تاکید بر تطبیق مقررات ساخته شده در مدرسه اکوره ختک بالای مردم افغانستان دارند".
Второе заседание московского формата консультаций по Афганистану - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2023
لاوروف: گروه طالبان تا زمانی که یک دولت فراگیر از نگاه سیاسی و قومی نسازند به رسمیت نمی شناسیم
او افزوده است: "به گواهی تاریخ حاکمیت پر از تعصب و جهالت پایدار نبوده و نخواهد بود چنانچه همین اکنون طالب نتوانسته است هیچ آدم با عزت به جز از اعضای خود را باورمند به قبول این گروه بسازد. در چنین خلای بیم ناک طالب از هیچ تلاش برای سرکوب خونین دیگران دست بردار نیست و راه مذاکره را بسته است. ما شاهد نوعی از ایتلاف افکار در رد مشروعیت طالب در سراسر جهان استیم. با آنکه جو کنونی در دنیا ایجاد اجماع را روی مسایل تقریبا ناممکن ساخته است اما خوشبختانه افکار قطب های مختلف قدرت در دنیا بر یک نقطه توافق دارند که طالب مشروعیت ندارد و از راه دسیسه بر مردم افغانستان تحمیل گردیده است.
در ادامه او نوشته است: "آنهایی که در ساختن دسیسه دست مستقیم داشتند زیر افکار مردم خویش توان توجیه رفتار شرمسار و غیر انسانی طالب را ندارند. آنهایی که در حاشیه اردوگاه دوحه قرار داشتند هر روز پی می برند که گروه طالب تهدید بالفعل و بالقوه بر علیه ثبات منطقه و مهمتر از آن یک نیروی ضد مردم افغانستان اند. استفاده از زور وخشونت بخاطر هم رنگ سازی (اسملیشن ) چهل ملیون انسان در افغانستان با رفتار و قواعد مدرسه های پاکستان یک لجاجت ضد عقل است و دوام نخواهد آورد".
صالح در پایان پیامش از سخنان لاوروف ستایش کرده نوشته است: "بار دیگر از موقف گیری فدارتیف روسیه و تمام کشور هایی که ادعای میان تهی طالب مبنی بر داشتن مشروعیت را رد می نمایند ابراز سپاس می نمایم . ابعاد داخلی قضیه افغانستان با مسایل منطقوی و جهانی تنیده شده است و وضاحت در موقف کشور های مهم چون روسیه در حل قضیه کمک می نماید".
یادآوری می کنیم، که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز درباره ای افغانستان گفت: تا زمانی که گروه طالبان به تعهدات خود که در جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، عمل نکند، به رسمیت شناختن رسمی دولت طالبان را نخواهد پذیرفت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала