خلیلزاد مقاله واشنگتن پست درباره تبدیل شدن افغانستان به میدان تروریسم را رد می کند

© @https://twitter.comزلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2023
عضو شوید
. افزایش تروریزم از افغانستان یکی از نگرانیهای های مرتبط با خروج ایالات متحده بود. اما این اتفاق نیفتاده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از توییتر زلمی خلیل زاد، چند روز پیش روزنامه واشنگتن پست در صفحه اول خود نوشته بود که "افغانستان دوباره به میدان تروریزم مبدل شده است". آنها منبع این قضاوت را یک سند افشا شده پنتاگون قرار دادند.
وی میگوید اگرچه، این مبالغه هیجان انگیز غیر موجه است. افزایش تروریزم از افغانستان یکی از نگرانیهای های مرتبط با خروج ایالات متحده بود. اما این اتفاق نیفتاده است. القاعده به طور قابل توجهی کاهش یافته است و در حال حاضر در ضعیف ترین وضعیت خود در افغانستان است.

خلیل زاد بر این باور است طالبان* که داعش**-خراسان را دشمنان دیرینه خود می دانند و حملات مرگباری را علیه آنها انجام داده و بسیاری از رهبران آنها را کشته اند.

او ادامه می دهد که طالبان* با چالش هایی روبرو هستند. مثلا، افراط گرایان تاجیکستانی توانسته اند به افغانستان رفته و به داعش** بپیوند. زمانی که نیروهای ما در افغانستان بودند، کنترول مرزهای افغانستان یکی از بزرگترین چالش ها بود. همسایگان به ویژه تاجیکستان، پاکستان و ایران باید سهم خود را برای جلوگیری از عبور تروریست های داعش** به افغانستان انجام دهند. ایالات متحده و طالبان* منافع مشترکی در برابر داعش**-خراسان دارند.
وی چنین نتیجه گیری می کند که از نظر ایالات متحده، وضع در مورد القاعده بهبود یافته است و در مورد تهدید داعش** در افغانستان کم و بیش ثابت مانده است. زمانی که ایالات متحده هنوز در افغانستان نیرو داشت، داعش**-خراسان پلان و قصد داشت به ایالات متحده و غرب حمله کند.
خلیل زاد با اشاره به ارزیابی سالانه رئیس استخبارات ملی امریکا که در ماه فبروری سال جاری منتشر شد، میگوید: داعش** "قصد انجام عملیات علیه غرب را حفظ نموده و به حمله در خارج از افغانستان ادامه می دهد." ما باید طالبان* را به تعهدات خود در قبال تروریزم مسؤل نگهداریم. ما باید با نظارت بر تحولات تهدید تروریزم از افغانستان و حفظ توانایی محافظت و دفاع از خود، محتاط باشیم. در عین حال، ما باید در تعامل با طالبان* در عرصه مبارزه با تروریزم و ​​منافع ژیوپلیتیکی خود عملگرا باشیم و به ابراز نگرانی های خود در مورد حقوق بشر افغان‌ها ادامه دهیم. تجربه دو سال گذشته بهتر از آن چیزی است که بسیاری انتظار داشتند- بدون تلفات جانی از سوی ایالات متحده و با صرفه‌جویی 40 میلیارد دالری که سالانه برای جنگ در آنجا مصرف می کردیم."
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است

داعش - * یک سازمان تروریستی در روسیه ممنوع شد.
Фотографии эвакуации афганских граждан и вид сегодня на территорию у Кабульского аэропорта  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2023
طالبان عامل حمله انتحاری در میدان هوایی کابل را کشتند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала