اعلامیه پایانی نشست ویانا:جامعه جهانی همه گونه های مقاومت مردم افغانستان را به رسمیت بشناسد

نشست دوم وین درباره افغانستان با حضور احمد مسعود
نشست دوم وین درباره افغانستان با حضور احمد مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2023
عضو شوید
نشست دوم ویانا با حضور چهره‌های مطرح مخالف گروه طالبان، روز چهارشنبه با صدور یک اعلامیه‌ پایان پیدا کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، شرکت‌کنندگان این نشست ضمن تاکید بر مذاکره و راه حل مسالمت آمیز سیاسی به عنوان بهترین گزینه، از جامعه جهانی خواستند تا همه گونه های مقاومت مردم افغانستان را به رسمیت بشناسد.
اعضای نشست ویانا همچنین از برگزارکنندگان نشست دوحه خواستند تا از هر بحثی که منجر به ادامه ای چیرگی گروه طالبان می‌شود، خودداری کنند. قرار است نشست دوحه در ۱۱ و ۱۲ ثور به میزبانی دبیرکل سازمان ملل برگزار شود.
احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس افغانستان، رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان و شمار زیادی دیگر از مخالفان طالبان در نشست دوم ویانا حضور داشتند. شرکت‌کنندگان نشست دوم ویانا گفته‌اند، که امینه محمد باید درباره اظهارات غیرمسئولانه اخیر خود توضیح دهد. نشست اول مخالفان طالبان در ویانا ۲۴ سنبله سال گذشته به مدت سه روز برگزار شده بود.
در اعلامیه تاکید شده که طالبان به خواست‌های مشروع و برحق مردم افغانستان که در اعلامیه دور اول نشست ویانا تسجیل یافته بود، تمکین نکرده‌اند و بر "جنایت" خود افزوده‌اند. شرکت‌کنندگان نشست دوم ویانا با ستایش از مقاومت مشروع جریان‌های سیاسی و زنان و دختران افغانستان، تاکید کرده‌اند که انسجام روشمند تمامی جریان‌های مخالف طالبان مهم است.
بر اساس این اعلامیه، برای انسجام مخالفان طالبان، یک گروه کاری برای ایجاد همکاری و هماهنگی تشکیل شده است. شرکت‌کنندگان نشست دوم ویانا می‌گوید "ما ضمن این‌که مذاکره و راه حل مسالمت آمیز سیاسی را به عنوان بهترین گزینه می‌شماریم، از تمامی اشکال مقاومت و مبارزه در برابر طالبان به شمول مقاومت مسلحانه، حمایت و بر گسترش و تقویت آن تلاش می‌کنیم".
شرکت‌کنندگان همچنین با برشمردن محدودیت‎‌های طالبان بر زنان و حذف سیستماتیک آنان از جامعه، گفته‌اند که واکنش جامعه جهانی به ویژه خاموشی سازمان ملل را در این مورد غیر مسولانه می‌داند. آنان با تاکید بر اینکه بسیاری از گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی هم به افغانستان کوچیده و توانایی عملیاتی آنان افزایش یافته، هشدار داده‌اند که خطر گسترش تروریسم در منطقه به یک تهدید جدی تبدیل شده و آنچه زیر نام مبارزه علیه این گروه‌ها از سوی طالبان عنوان می‌شود، توهمی بیش نیست.
آنان با استقبال از اجماع منطقه و جهان نسبت به رسمیت نشناختن طالبان تا ایجاد یک دولت مبتنی بر اراده آزاد مردم، از دادگاه بین‌المللی لاهه خواسته‌اند تا رهبران طالبان را که مرتکب "جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض سیستماتیک حقوق بشر" شده‌اند، شناسایی و مورد پیگرد قرار دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала