اتهام ناروی به سرکنسول روسیه در سوالبارد و عکس العمل وزارت خارجه روسیه

© Sputnik / Maria Devakhina /  مراجعه به بانک تصاویر Здание Министерства иностранных дел РФ в Москве
Здание Министерства иностранных дел РФ в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2023
عضو شوید
ناروی سرکنسول روسیه در سوالبارد به ارتباط با اطلاعات متهم کرد و در جواب وزارت امور خارجه روسیه 10 دیپلمات ناروی در روسیه را "عناصر نامطلوب" اعلام کردند
به گزارش اسپوتنیک، بزرگترین شرکت تلویزیونی و رادیویی نارویی NRK روز چهارشنبه بی‌اساس کنسول روسیه در بارنتسبورگ در سوالبارد آندری چمریلو را به داشتن ارتباط با ادعای "اطلاعات نظامی" بدون ارائه هیچ مدرکی متهم کرد، در حالی که خود کنسول در بیانیه‌ای تلویزیونی تمامی این اتهامات را رد کرد.
همانطور که در مقاله تلویزیونی آمده است، "تحقیق" به طور مشترک با برخی از روزنامه نگارانی که فدراسیون روسیه را ترک کردند، انجام شد. علاوه بر این، به گفته تلویزیون، خود کنسول این ادعاها را "ان.آر.کی" "رد کرد". این شرکت تلویزیونی گزارش می دهد: "او خودش ارتباطش با سرویس های اطلاعاتی یا ویژه روسیه را رد می کند.
NRK مدعی است که در جریان تحقیقات، 38 مامور اطلاعاتی روسیه مرتبط با سفارتخانه های کشورهای شمال اروپا را شناسایی کرده است. بر اساس گزارش تلویزیون، برخی از آنها قبلاً " عناصر نامطلوب" اعلام شده و از ناروی و سویدن اخراج شده اند فقط کنسول روسیه در سوالبارد، آندری چمریلو، کنسول روسیه در سوالبارد باقی مانده است.
در این گزارش آمده است: "NRK ممکن است گزارش دهد که سرکنسول روسیه در بارنتسبورگ آندری چمریلو با اطلاعات نظامی مرتبط است." چمریلو در جولای سال گذشته به عنوان سرکنسول در بارنتسبورگ منصوب شد و پیش از آن به عنوان دیپلمات در اسلو و استکهلم کار می کرد.
NRK گفت که با خبرنگارانی که از روسیه مهاجرت کرده اند و در مرکز Dossier کار می کنند، که متعلق به رئیس سابق یوکوس میخائیل خودورکوفسکی* است، همکاری می کند. دسترسی به سایت مرکز Dossier در سال 2021 به درخواست دادگاه منطقه تاگانسکی محدود شد، از اطلاعات موجود در سرویس Roskomnadzor برای بررسی محدودیت ها در دسترسی به سایت ها آمده است.
در این مقاله آمده است: "مرکز پرونده به این نتیجه رسیده است که چمریلو با اطلاعات نظامی مرتبط است، زیرا زمانی در آدرسی زندگی می‌کرده است که افسران اطلاعاتی در آنجا آموزش می‌دهند".
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این اقدامات اعلام کرد که مسکو 10 نماینده سفارت ناروی را در واکنش به اخراج دیپلمات های روسی از اسلو " عناصر غیر مطلوب" اعلام کرده است.
در بیانیه وزارت خارجه آمده است که "در 26 آپریل، سفیر پادشاهی ناروی رابرت کویل به وزارت خارجه روسیه احضار شد. اعتراض شدیدی به وی در رابطه با تصمیم اسلو برای اخراج 15 دیپلمات از سفارت روسیه در ناروی و کارمندان دفتر وزارت خارجه روسیه ابراز شد."
همانطور که در این وزارتخانه اشاره شده است، چنین اقدام خصمانه ای از سوی اسلو باعث تشدید بحران در روابط بین کشورها شد.

این وزارتخانه گفت: "یادداشتی به کویلا داده شد که در آن ده نماینده سفارت ناروی در مسکو و دفتر وابسته دفاعی به عنوان پاسخ به اقدامات ناروی " عناصر غیر مطلوب" اعلام شده بود."

در اواسط ماه آپریل، پادشاهی 15 کارمند سفارت روسیه را غیر ارادی اعلام کرد. آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه ناروی گفت که این تصمیم برای کاهش "فعالیت های اطلاعاتی نامطلوب" اتخاذ شده است. وزارت خارجه این کشور همچنین اعلام کرد که برای اعضای سرویس های اطلاعاتی روسیه ویزا صادر نمی کند.
Cамолеты «Торнадо» британских ВВС в районе британской военной авиабазы РАФ Акротири на острове Кипр  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2023
پایگاه نظامی جدید بریتانیا در ناروی
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала