دور دوم نسشت وین درباره افغانستان با حضور احمد مسعود آغاز شد

نشست دوم وین درباره افغانستان با حضور احمد مسعود
نشست دوم وین درباره افغانستان با حضور احمد مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2023
عضو شوید
دومین دور نشست وین در مورد افغانستان با حضور نزدیک به ۳۰ تن از فعالان سیاسی، مقام‌های دولت پیشین افغانستان و نیز احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، صبح دوشنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) در پایتخت اتریش آغاز شد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اندیپندنت فارسی، این نشست که موسسه امور بین‌المللی اتریش آن را میزبانی می‌کند، در ساختمان انجمن برونو کرایسکی که یک اتاق فکر فعال در زمینه دیپلماسی و صلح است، برگزار می‌شود. بیشتر شرکت‌کنندگان دور دوم این نشست افرادی‌اند که در دور نخست هم که از ۱۵ تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد، حضور داشتند.
البته در این دور، از تعدادی از چهره‌های جدید از جمله محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی، حضرت علی، از چهره‌های بانفوذ حزب جمعیت اسلامی، شاه‌گل رضایی، عضو پیشین مجلس نمایندگان، فیض‌الله ذکی، سفیر افغانستان در اندونزی، امین صیقل، نویسنده و استاد دانشگاه، رحمت‌الله یارمل، استاندار زابل در دولت پیشین، سیدطیب جواد، سفیر پیشین افغانستان در مسکو، و شماری دیگر از سیاستمداران افغان نیز دعوت شده است.
از این میان محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی، حضرت علی، سید فاضل سانچارکی، فیض‌الله ذکی، زرقا یفتلی، مصدق فقیری و ضیاءگل سلجوقی که در ترکیه زندگی می‌کنند، نتوانستند در این نشست حضور پیدا کنند اما به صورت مجازی در نشست سخنرانی می‌کنند و در جریان بحث‌هایی که قرار است در سه روز آینده مطرح شود، قرار می‌گیرند.
دلیل حضور نیافتن افراد مذکور تاکنون مشخص نیست، اما یک منبع آگاه می‌گوید وزارت خارجه اتریش تا یک روز قبل از برگزاری نشست، ویزای این افراد را صادر نکرده بود و آنان نتوانستند به‌موقع به وین برسند.
احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان، زلمی رسول، مشاور شورای امنیت ملی دولت پیشین، فوزیه کوفی، شاه‌گل رضایی، شکریه بارکزی و انارکلی هنریار، اعضای شورای ملی دولت پیشین، فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه و نوررحمان اخلاقی، وزیر کار و امور اجتماعی در دولت پیشین افغانستان از چهره‌های کلیدی دور دوم نشست وین‌اند.
اعلامیه نشست وین: پشتیبانی از مقاومت و ایجاد دولت استوار بر اراده مردم نه یک گروه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2022
اعلامیه نشست وین: پشتیبانی از مقاومت و ایجاد دولت استوار بر اراده مردم نه یک گروه
در این نشست علاوه بر ولفگانگ پتریچ، رئیس موسسه امور بین‌المللی اتریش، که میزبان این نشست است، چند دیپلمات اتریشی نیز حضور دارند اما نام‌ آنان در فهرست سخنرانان دیده نمی‌شود.
روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه در زمینه‌های مختلف از جمله صلح، زنان، دموکراسی و اتحاد میان نیروهای ضدطالبان بحث و گفت‌وگو می‌شود و روز پنج‎شنبه، احمد مسعود با گروهی از مهاجران افغان مقیم اروپا دیدار می‎‌‌کند. او در چهارشنبه در کنفرانسی خبری شرکت می‌کند و در مورد مذاکرات صورت‌گرفته در نشست و وضعیت افغانستان با رسانه‌ها صحبت می‌کند.
روز نخست نشست وین با سخنرانی محمد محقق که به صورت مجازی صورت گرفت، آغاز شد.
ولفگانگ پتریج، میزبان این نشست، سپتامبر ۲۰۲۲ به ایندیپندنت فارسی گفته بود که دور دوم این نشست فراگیرتر و بزرگ‌تر برگزار خواهد شد اما از فهرست شرکت‌کنندگان دور دوم نشست چنین برمی‌آید که ترکیب نشست تغییر زیادی نکرده است.
در اعلامیه دور نخست این نشست آمده بود: "ما نشست وین را آغاز یک روند سیاسی معنی‌دار میان تمام جریان‌ها، احزاب و فعالان سیاسی و مدنی برای توسعه و تحکیم یک دیدگاه مشترک که به شکل دادن یک ساختار جامع و بدیل سیاسی منجر شود، می‌دانیم."
با وجودی که در اعلامیه سال ۲۰۲۲ این نشست تاکید شد که شرکت‌کنندگان از مقاومت علیه طالبان حمایت می‌کنند، در مدتی که گذشت، رهبران و احزاب سیاسی از مقاومت مسلحانه علیه طالبان حمایت قابل‌توجهی نکردند.
در سه روز آینده مشخص می‌شود که آیا دور دوم این نشست به نتایج ملموس‌تری که بتواند به قدم‌های بعدی مخالفان طالبان منجر شود، دست خواهد یافت یا خیر. هم‌زمان با برگزاری این نشست، رهبران حزب جمعیت اسلامی از جمله عطامحمد نور و صلاح‌الدین ربانی بر اتحاد و همبستگی تاکید کردند و از دستیابی به اتفاق‌نظر بر ادامه مبارزه علیه طالبان سخن گفتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала