مدرک های نظامی فاش‌ شده‌ ای امریکا: افغانستان به مرکز هماهنگی مهم داعش تبدیل شده است

© Flickr / Global Panoramaپرچم داعش
پرچم داعش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2023
عضو شوید
یک روزنامه ای امریکایی با استناد به اسناد نظامی فاش شده امریکا گزارش کرده است که در کمتر از دو سال از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، این کشور به مرکز هماهنگی مهم برای دولت اسلامی (داعش) تبدیل شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، بربنیاد گزارش واشنگتن پست، داعش قصد دارد یورش هایی را از افغانستان در اروپا و آسیا برنامه‌ریزی و در برابر امریکا توطئه‌هایی را انجام دهد.
این اسناد محرم از طریق پلتفرم پیام رسانی "دیسکورد" به بیرون درز کرده و به دست واشنگتن پست افتاده که نشان می‌دهد، داعش تلاش‌های خاصی برای هدف قرار دادن سفارتخانه‌ها، کلیساها، مراکز تجاری و مسابقات جام جهانی فوتبال سال گذشته در قطر انجام داده است.
در این گزارش آمده است، که مقام‌های پنتاگون در ماه دسامبر سال گذشته از ۹ توطئه این چنینی که از سوی رهبران داعش در افغانستان هماهنگ شده بود، آگاه شدند و این تعداد تا ماه فیبروی سال روان میلادی به ۱۵ مورد افزایش یافت.
بر بنیاد این گزارش "داعش در حال توسعه یک مدل کم مصرف برای عملیات‌های خارجی است که بر منابع خارج از افغانستان، عاملان در کشورهای هدف و شبکه‌های تسهیل‌کننده گسترده، متکی است."
این گزارش افزوده است: "این مدل احتمالا داعش را قادر می‌سازد تا بر موانع – مانند نهادهای امنیتی باتجربه – غلبه کند و برخی از زمان‌بندی طرح را کاهش دهد و امکانات جلوگیری را به حداقل برساند".
ده‌ها سند فوق محرم در هفته‌های پسین در رسانه‌های اجتماعی درز کرد که حاوی اطلاعات حساس نظامی و اطلاعاتی است.
واشنگتن پست گزارش کرده است، که این اسناد از سوی "جک تکسیرا" یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست امریکا افشا شد. او روز پنجشنبه گذشته بازداشت.
اسناد افشا شده حاوی اطلاعات محرم درباره توانایی‌ها و کاستی‌های دفاعی اوکرایین و نیز اطلاعاتی درباره متحدان واشنگتن از جمله اسرائیل، کوریای جنوبی و ترکیه بوده است.
بخشی از این اطلاعات مربوط به تهدید داعش در منطقه به ویژه از داخل خاک افغانستان است.
در گزارش واشنگتن پست آمده است که داعش در سایر نقاط جهان تلاش می‌کند تا تخصص برای ساخت سلاح‌های کیمیاوی و عملیات هواپیمای بدون سرنشین به دست بیاورد.
همچین این گروه تلاش می‌کنند تا دیپلمات‌های عراقی را در بلجیم یا فرانسه بریایند تا با حدود ۴ هزار جنگجوی زندانی خود تبادله کند.
واشنگتن‌ پست نوشته است که جمهوری ‌خواهان امریکا و سایر منتقدان دولت جو بایدن از اسناد فاش شده "مطمئنا" در پیوند با خروج پر هرج و مرج امریکا در اگوست ۲۰۲۱ از افغانستان، به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده خواهد شد.
براساس این گزارش، نیروهای امریکایی در این تخلیه پر سرعت ۱۲۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کردند و ده‌ها هزار متحد امریکایی را برجای گذاشتند. در جریان عملیات تخلیه داعش یک حمله انتحاری قدرتمندی را در بیرون فرودگاه کابل انجام داده که در نتیجه حدود ۱۷۰ شهروند افغانستان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.
نیروهای امریکایی نیز به تلافی این حمله بالای یک منزل مسکونی حمله هوایی کرد که در نتیجه ۱۰ غیرنظامی جان باختند.
با این حال، تا هنوز مقام‌های امریکایی در مورد صحت اسناد فاش شده صحبت نکرده‌اند، اما از سابقه دولت این کشور برای مبارزه با هراس افگنی دفاع کرده‌اند.
آدرین واتسن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است، که این کشور "توانایی حذف هراس افگنان از میدان نبرد را بدون حضور دایمی نیرو در محل حفظ می‌کند."
واتسن با اشاره به عملیات ویژه نیروهایی امریکایی در سومالیا که در آن بلال السودانی، یکی از رهبران داعش را کشته شد گفت که این کشور تهدید آینده از هر کجایی که سازماندهی شود را هدف قرار خواهد داد.
این اسناد همچنان نشان می‌دهد که شبکه القاعده که زمانی توسط اسامه بن لادن رهبری می‌شد، رو به زوال است.
در گزارش واشنگتن پست آمده است که اسناد فاش شده، تهدید در حال ظهور داعش در افغانستان را برجسته کرده، اما اشاره‌ای به تجدید حیات القاعده در این کشور نکرده است.
یادآوری می کنیم، که نیروهای امریکایی در یک حمله پهبادی در جولای ۲۰۲۲ ایمن الظواهری رهبر منزوی القاعده را در کابل از بین برد و این گمانه زنی ها پیوندها میان گروه طالبان و القاعده را افزایش داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала