ترس غنی از قتل عام پشتون ها پس از طالبان: کردار گروه طالبان به پشتون ها پیوندی ندارد

© @https://twitter.com اشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2023
عضو شوید
رییس جمهور پیشین گریزی افغانستان، گروه طالبان را به یک اقلیت قومی که به‌گفته‌ی او نامش "استبداد" است، نسبت داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطر، از مطرح‌شدن بحث‌هایی در خصوص مسائل هویتی و قومی ابراز نگرانی کرده و گفته است که این موضوع از سوی سودجویان و در نتیجه‌ی مهاجرت‌های اجباری تقویت شده است.
آقای غنی در این پیام صوتی که امروز (پنج‌شنبه، 31 حمل) در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده، گفته است که در حال حاضر به‌جای مقابله با اختناق طالبان، افغانستان از سوی برخی‌ها خواسته و یا ناخواسته به سوی بحران هویتی کشانده می‌شود.
غنی تأکید کرده است که این بیماری ریشه در "زشتی‌های فکری نیم قرن اخیر" دارد و آسیب‌های آن در صورتی که جلوگیری نشود، درازمدت و خطرناک خواهد بود. به‌گفته‌ی او، اکنون جوانان و زنان آگاه کشور باید مالکیت در مسأله‌ی بحران هویت را به دست خود بگیرند.
رییس‌جمهور پیشین افغانستان گفته است: "مهاجرت‌های اجباری در این دوران حس تعلق به میهن مشترک را تضعیف کرد و به سودجویان موقع داد تا به نام قوم از آن استفاده‌های شخصی کنند، درحالی که پیوند مردم کشور با هویت تاریخی و سرزمین واحد، افتخار مشترک همه‌ی ماست که تنها در افغان‌بودن تجسم یافته می‌تواند."
اشرف غنی در این پیام خود گفته است که در حال حاضر تاریخ و هویت مشترک مردم افغانستان از جوانب مختلف هدف حمله قرار دارد و گروه حاکم بیشتر از دیگران به آن زیان می‌رساند.
به‌گفته‌ی او، طالبان هر آنچه را که افتخارات ملی و مشترک مردم است، از بین می‌برند. او در عین زمان تأکید کرده است که اقدامات طالبان "به اشتباه به پشتون‌ها نسبت داده می‌شود، درحالی که به این قوم هیچ ربطی ندارد".
غنی طالبان را به یک اقلیت قومی که به‌گفته‌ی او نامش "استبداد" است، نسبت داده است.
به‌گفته‌‌ی اشرف غنی، طالبان حتا به پشتون‌ها و سایر اقوام تهمت می‌بندند که محدودیت بر آموزش و کار زنان براساس فرهنگ آن‌ها وضع شده‌اند.
غنی در بخشی از پیامش به وخیم‌شدن وضعیت بشری در افغانستان اشاره کرده و گفته است که تاکنون تنها کمک‌های بشری جلوی بحران تمام‌عیار را گرفته است. به‌گفته‌ی او، تاریخ گواه است که هیچ ملتی به گدایی بقا نیافته است.
او علاوه کرده است که با توجه به وضعیت وخیم بشری در افغانستان، باید ثابت شده باشد که طالبان از مدیریت اقتصاد کشور عاجز اند.
غنی همچنین گفته است که طالبان محدودیت در برابر کار زنان در مؤسسات را از روی محاسبات خاص و به‌خاطر به انزوا بردن کشور وضع و روند کنارزدن زنان از زندگی اجتماعی و اقتصادی را عملا تکمیل کرده‌اند.
رییس‌جمهور پیشین علاوه کرده است که فقر عمومی در کشور درحالی بیداد می‌کند که رهبران طالبان با ربودن غیرقانونی عواید ملی و قاچاق اسلحه و مواد مخدر، به ثروتمندترین افراد تبدیل شده‌اند.
در همین حال کارشناسان، این پیام های بزرگان قوم پشتون به گروه طالبان را ترس این بزرگان از خطر دوباره به قدرت رسیدن دیگر اقوام و قتل عام این قوم به دست دیگر اقوام است. پیش از این، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز به گروه طالبان در این باره هشدار داده بود. چون در حال حاضر گروه طالبان بالای قوم های دیگر به شکل دیکتاتوری حکومت می کند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در 15 ماه اگوست سال 2021 میلادی پس از گریز اشرف غنی در یک معامله ای پیچیده و پنهانی وارد کابل شدند و پس از آن یک حکومت موقت تک قومی پشتونی تشکیل دادند و دیگر قوم ها را صلاحیت های اجرایی ندادند. این گروه در پس زمینه نزدیک به دو سال چیرگی شان بر افغانستان بر قوم های دیگر و به ویژه بانوان افغانستان سختگیری های زیادی را به اجرا گذاشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала