تحویل دادن قاتل دیپلمات دولت پیشین افغانستان از سوی پاکستان به گروه طالبان

© Photo / Mohamad Zaki Abduh FBمحمد ذکی عبده، سکرتر سوم کنسولگری افغانستان در شهر کراچی پاکستان
محمد ذکی عبده، سکرتر سوم کنسولگری افغانستان در شهر کراچی پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2023
عضو شوید
قاتل دیپلمات پیشین افغانستان از سوی پاکستان به کنسولگری طالبان در کراچی ، تحویل داده شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از کنسولگری طالبان در کراچی، دولت پاکستان حیات‌الله لغمانی، شخصی را که در ۱۸ دلو ۱۳۹۵ محمد ذکی عبده، دیپلمات دولت پیشین افغانستان را در محل کارش در کنسولگری افغانستان در شهر کراچی تیرباران کرد، پس از شش سال زندان در شهر کراچی به طالبان سپرد.
محمد ذکی عبده دستیار سوم کنسولگری افغانستان در شهر کراچی بود و چند سال پیش از آن در بخش‌های اداری وزارت خارجه افغانستان کار کرده بود. پلیس پاکستان پس از حمله حیات‌الله لغمانی به محمد ذکی عبده، او را دستگیر و زندانی کرده بود. لغمانی روز پنج‌شنبه، ۲۴ حمل، به کنسولگری افغانستان در کراچی که اعضای طالبان اداره‌اش می‌کنند، سپرده شد. از زمان وقوع حادثه تا ماه‌های آخر حاکمیت دولت جمهوری در افغانستان، تلاش‌های خانواده محمد ذکی عبده برای استرداد حیات‌الله به افغانستان و محاکمه او در داخل این کشور بی نتیجه ماند.
کنسولگری افغانستان در کراچی، در پیامی که در صفحه فیسبوکش منتشر کرد، با اشاره حکم استرداد حیات‌الله لغمانی به افغانستان، نوشت که این اقدام " براساس حکم محکمه عالیه شهر کراچی" صورت گرفته است. در پیام کنسولگری افغانستان در کراچی آمده است: "حیات‌الله به اتهام قتل محمد ذکی عبده مدت هفت سال را در زندان شهر کراچی سپری کرد و سرانجام امروز با تدابیر خاص امنیتی از زندان ملیر کراچی به افغانستان منتقل گردید".
یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت، که حیات‌الله لغمانی روز جمعه به کندهار منتقل شد و مشخص نیست آزاد می‌شود یا در افغانستان نیز به‌دلیل جرمی که مرتکب شده است، زندانی خواهد شد. جرم حیات‌الله در دادگاه دولت پاکستان، قتل ذکی عبده، حمل سلاح غیرقانونی و اقامت غیرقانونی در آن کشور بود، اما مشخص نیست که دادگاه طالبان حیات‌الله را به‌دلیل قتل دیپلمات دولت پیشین افغانستان محاکمه می‌کند یا خیر. با این حال، در مورد اینکه ممکن است طالبان حیات‌الله لغمانی را بدون در نظر داشتن پرونده قتل محمد ذکی عبده، آزاد کند، شک و تردیدهایی وجود دارد. حیات‌الله در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان محافظ شخصی رحمت‌شاه بتوخان احمدزی، سرکنسول پیشین افغانستان در کراچی، کار می‌کرد. درپی انتشار مطلبی که کنسولگری افغانستان در کراچی درمورد استرداد حیات‌الله به افغانستان در فیسبوک منتشر کرد، رحمت‌شاه بتوخان احمدزی در پاسخی زیر آن مطلب نوشت: "بسیار یک کار خوب صورت گرفت. آزادی به حیات‌الله و خانواده‌اش مبارک. خداوند همه زندانیان را آزاد کند".
یادآوری می کنیم، که رحمت‌شاه بتوخان احمدزی شهروندی بریتانیا را دارد و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، در بریتانیا زندگی می‌کند. ذکی عبده برادر محمد عبده، عضو مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان، بود. محمد عبده پس از ترور برادرش در کنسولگری افغانستان در شهر کراچی پاکستان، این اقدام را "عملی تروریستی" خوانده و خواهان روشن‌شدن ابعاد این ماجرا شده بود. به باور برخی از نزدیکان خانواده عبده، شخص رحمت‌شاه بتوخان احمدزی در ترور ذکی عبده دست داشت، چون حیات‌الله لغمانی محافظ شخصی احمدزی بود و اسلحه‌ای که در این حمله استفاده شد، به‌صورت غیرقانونی به داخل ساختمان کنسولگری منتقل شده بود. تحقیقات پولیس پاکستان نیز نشان داد که حیات‌الله کارمند رسمی کنسولگری افغانستان نبود و احمدزی او را به‌دلیل روابط شخصی خود در کنسولگری استخدام کرده و اسلحه غیر قانونی در اختیارش قرار داده بود. با این حال، سرکنسول پیشین افغانستان در شهر کراچی با وجود اینکه در پرونده قتل محمد ذکی عبده دخیل محسوب می‌شد، هیچ‌گاه مورد بازپرسی قرار نگرفت. او برادر نذیراحمد احمدزی، معاون مجلس نمایندگان و از نزدیکان اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، بود. در دولت اشرف غنی، خانواده احمدزی از خانواده‌های قدرتمند سیاسی بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала