کلوپ ویدیو

درگیری در سودان بین ارتش و نیروهای واکنش سریع + ویدیو

© AFP 2023 / Ashraf ShazlyВоеннослужащий армии Судана во время учений
Военнослужащий армии Судана во время учений  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2023
عضو شوید
درگیری بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خارطوم رخ داد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، از محل، صداهای نبرد در اردوگاه نظامی نیروهای واکنش سریع (RRF) در شهر خارطوم پایتخت سودان شنیده می شود.
وی گفت: صدای تیراندازی از محل قرارگاه نیروهای واکنش سریع در خارطوم شنیده می شود.
پل بین خارطوم و شهر عمران بر روی رودخانه مسدود شده است. تردد خودروها متوقف شده است. تمامی پروازهای فرودگاه بین المللی خارطوم نیز لغو شد.
نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کردند که یگان های ارتش عادی این کشور به پایگاه آنها در خارطوم حمله کردند.
این فرماندهی در بیانیه ای اعلام کرد: "امروز نیروهای واکنش سریع توسط گروه بزرگی از نیروهای مسلح که وارد مقر این نیروها در اردوگاه نظامی سوبا در خارطوم شده بودند غافلگیر شدند. آنها (ارتش) نیروهای مستقر در آنجا را با انواع سلاح های سبک و سنگین محاصره کردند و سپس به آنها حمله کردند.
نیرو های واکنش سریع RRF خاطرنشان کرد که آنها با میانجی‌های بین‌المللی برای حل وضعیت سودان و همچنین با سیاستمداران محلی با نفوذ تماس گرفته‌اند.
برخی از شبکه های تلویزیونی عربی و همچنین شبکه های اجتماعی سودان روز پنجشنبه تصاویری از ورود کاروان خودروهای نظامی RRF به خارطوم در میان تشدید تنش بین آنها و ارتش عادی سودان منتشر کردند. اما به گفته منابع آگاه ریانووستی در پایتخت سودان، گزارش ها در مورد معرفی نیروهای اضافی توسط RRF صحت ندارد.
ارتش سودان پنجشنبه شب با صدور بیانیه ای تند خاطرنشان کرد که استقرار نیروهای واکنش سریع در خارطوم و برخی شهرهای دیگر "غیرقانونی است و بدون توافق و هماهنگی با نیروهای مسلح صورت گرفته است". دلیل این بیانیه ارتش، بنا به گزارش رسانه ها، استقرار ناگهانی لوا های RRF در نزدیکی فرودگاه شهر مرووه در شمال کشور بوده است.
شبکه تلویزیونی العربیه نیز پیشتر به نقل از منابع خود گزارش داده بود که ارتش سودان نیز "در صورت نبود امنیت" واحدهایی را در مروف مستقر می کند. به گفته منابع وی، نیروهای مسلح سودان به RRF زمان مشخصی برای خروج از شهر دادند. خود نیروهای واکنش سریع نیز به نوبه خود اعلام کردند که حضور آنها در مروف بخشی از انجام وظایف و وظایف آنهاست.
نیروهای آزادی و تغییر، جنبش پیشرو اپوزیسیون سودان، هفته گذشته به دلیل عدم اجماع بین احزاب نظامی، امضای توافقنامه سیاسی نهایی را به تعویق انداختند.
به گزارش رسانه‌های سودانی، دلیل به تعویق افتادن امضای توافقنامه سیاسی، تضاد میان ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی این کشور و نیروهای شبه‌نظامی، RRF به رهبری این کشور اعلام شد. توسط معاون بورخان در شورای حاکمیت، محمد داگلو گزارش دادند..
بین فرمانده نیروهای مسلح سودان و رئیس RRF که قبل از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق این کشور، شخصاً تابع رئیس دولت بودند، در مورد ادغام این کشور اختلاف نظر وجود دارد. نیروها وارد صفوف ارتش می شوند. این بند یکی از بحث برانگیزترین موارد در توافق مورد بحث طرفین است.
در دسامبر 2022، ارتش سودان و جنبش‌های اپوزیسیون یک توافقنامه سیاسی چهارچوبی را امضا کردند که بر اساس آن یک مقام غیرنظامی انتقالی در این کشور ایجاد شد. توافقنامه امضا شده انتصاب نخست وزیر، تصویب قانون اساسی موقت و دوره انتقالی دو ساله متعاقب آن و به دنبال آن یک انتخابات عمومی را تعیین می کند. عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت سودان، پس از امضای توافقنامه با مخالفان، گفت که ارتش در حیات سیاسی این کشور شرکت نخواهد کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала