بیانیه وزارت خارجه ازبکستان درمورد چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند

© Пресс-служба МИД РФ /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел Ирана Хосейн Амир Абдоллахиан, министр иностранных дел РФ Сергей Лавров, министр иностранных дел КНР Цинь Ган Хина и министр иностранных дел Пакистана Раббани Кхар (слева направо) во время встречи в рамках четвертой министерской конференции стран-соседей Афганистана в Самарканде. На мероприятии 13 апреля с участием России, Китая, Ирана, Пакистана, Таджикистана, Туркменистана и Узбекистана планируется сверка позиций стран-участниц на афганском направлении.
Министр иностранных дел Ирана Хосейн Амир Абдоллахиан, министр иностранных дел РФ Сергей Лавров, министр иностранных дел КНР Цинь Ган Хина и министр иностранных дел Пакистана Раббани Кхар (слева направо) во время встречи в рамках четвертой министерской конференции стран-соседей Афганистана в Самарканде. На мероприятии 13 апреля с участием России, Китая, Ирана, Пакистана, Таджикистана, Туркменистана и Узбекистана планируется сверка позиций стран-участниц на афганском направлении. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2023
عضو شوید
چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به تاریخ 13 آپریل 2023 در سمرقند جمهوری ازبکستان برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از سایت وزارت خارجه ازبکستان، در چهارمین نشست همسایگان افغانستان، وزرای امور خارجه و مقامات ارشد وزارت خارجه چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.
در یک فضای صریح و عملگرایانه از درک متقابل، طرفین در مورد وضعیت کنونی افغانستان، چشم انداز توسعه آن، گفتگوی جامع، عمیق و سازنده داشتند و موارد زیر را بیان کردند:
ما تعهد خود را برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، متحد، مستقل و مستقل، عاری از تهدیدات تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر، تایید کردیم.
ما بر اهمیت شکل‌گیری یک سیستم حکومت‌داری فراگیر در افغانستان بر اساس یک نمایندگی گسترده که منافع همه اقشار جامعه افغانستان را منعکس می‌کند، تاکید داریم.
وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان اشاره شد که همچنان دشوار است و بر تعهد خود برای تقویت همکاری های ضد تروریزم و امنیتی بین کشورهای همسایه و ایجاد یک جبهه متحد در مبارزه با تروریسم تاکید داریم.
طرفین اشاره کردند که همه گروه های تروریستی، یعنی دولت اسلامی عراق و شام (داعش)*، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، تحریک طالبان** پاکستان (TTP)، ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA) جندالله، جیش العدل، جماعت انصارالله، جنبش اسلامی ازبکستان (IMU) و دیگر سازمان های تروریستی مستقر در افغانستان همچنان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان هستند.
ما بر اهمیت مبارزه با تهدید مواد مخدر تاکید کردند و خواستار حمایت از توسعه برنامه های جایگزینی محصولات حاوی مواد مخدر و همچنین در مبارزه با تولید و تجارت مواد مخدر شدند.
بر ضرورت حفظ گفتگو و ارتباط جامعه جهانی با افغانستان تاکید کرد و خواستار اقدامات بیشتر برای بهبود شرایط زندگی مردم شد و ابراز اطمینان کرد که مقامات افغانستان به حقوق اساسی بشر از جمله حقوق همه اقوام، زنان و کودکان احترام می گذارند. و برای هر شهروند افغانستان از حقوق برابر برای مشارکت در زندگی سیاسی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور برخوردار باشد.
به اهمیت هماهنگی تلاش های منطقه ای و بین المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه اشاره شد و بر سهم مثبت مجامع منطقه ای موجود از جمله کنفرانس بین المللی تاشکند "افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی" و رایزنی در مورد افغانستان در قالب مسکو تاکید شد.
با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت انسانی، وضعیت اقتصادی فاجعه بار کشور، آمادگی خود را برای ادامه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان و حمایت از بازسازی اقتصادی افغانستان اعلام می کنیم.
به نقش کلیدی سازمان ملل در ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان اشاره شد و از جامعه جهانی خواستند تا کمک های بشردوستانه اضطراری را به مردم افغانستان تشدید کند.
ما بر اهمیت مقابله با تلاش‌ها برای سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز مردم افغانستان تأکید شد و تأکید کردند که توزیع و استفاده از کمک‌های بشردوستانه باید به نفع مردم عادی افغانستان باشد.
تاکید شد که کمک به کابل برای احیای اقتصاد ملی باعث ایجاد شرایط مناسب زندگی برای مردم و کاهش جریان مهاجرت به خارج از کشور می شود.
به اهمیت اساسی پروژه های بزرگ بین المللی انرژی، ترانسپورت، ارتباطات، زیربنایی و دیگر پروژه های اجرا شده توسط کشورهای همسایه برای توسعه اجتماعی-اقتصادی افغانستان و ادغام فعال آن در اقتصاد جهانی اشاره شد.
ما به ابتکار ازبکستان برای ایجاد یک گروه بین المللی مذاکره کننده تحت نظارت سازمان ملل و ابتکار تاجیکستان برای ایجاد یک "کمربند امنیتی" در اطراف افغانستان اشاره کردیم و انتظار دریافت یادداشت های مفهومی جامع از آغاز کنندگان را داریم.
از کشورهایی که مسئولیت اصلی فاجعه کنونی در افغانستان را بر عهده دارند، خواسته شد تا با حسن نیت تعهدات خود را برای بهبود اقتصادی و توسعه آینده افغانستان انجام دهند.
برگزاری سه نشست کارگروه سیاسی- دیپلماتیک، اقتصادی و بشردوستانه، امنیت و ثبات را در آینده نزدیک تایید کردیم.
ضمن تشکر و قدردانی از طرف ازبکستانی برای برگزاری چهارمین نشست وزرای امور خارجه در سطح سازمانی بالا، از پیشنهاد برگزاری پنجمین اجلاس وزرای امور خارجه در عشق آباد در سال 2024 یا در صورت لزوم زودتر از آن حمایت شد.
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2023
نشست سمرقند درمورد افغانستان؛ پیام ها و نتایج آن
داعش - * یک سازمان تروریستی در فدراسیون روسیه ممنوع است.
طالبان — ** این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала