آیا طالبان زعفران قاچاق ایرانی را صادر می کنند؟

© Sputnik / T. Azimزعفران افغانستان
زعفران افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2023
عضو شوید
تجارت نیوز: افغانستان هم به جمع کشورهای صادرکننده زعفران ایران اضافه شد. این خبری است که دبیر شورای ملی زعفران در گفتگو با تجارت‌نیوز آن را مطرح کرد. بر این‌ اساس پس از واگذاری بازار داخلی به قاچاقچیان، این محصول سر از افغانستان درمی‌آورد و طالبان آن را به نام خود به سایر کشورها صادر می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از تجارت نیوز، مدعی است بازار داخلی زعفران در ایران به قاچاقچی ها سپرده است و زعفران ایران توسط طالبان* صادر می شود.
این نشریه نوشته است که اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که بیش از 90 درصد زعفران ایرانی خام‌فروشی و به‌صورت‌ فله‌ای از کشور خارج می‌شود؛ این بدان معناست که تنها 10 درصد زعفرانی که از کشور خارج می‌شود، نام و برند ایرانی دارد. البته این این ارقام مختص آمار رسمی است؛ بخش مهمی از زعفران نیز به صورت قاچاق و غیرقانونی از کشور خارج می‌شود و در کشورهایی نظیر افغانستان بسته‌بندی و سپس صادر می‌شود.
فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز نیز ورود دولت طالبان به حوزه صادرات زعفران ایران را تائید و عنوان کرد: بخشی از زعفران ایران به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور افغانستان می‌شود. سپس این محصول با نام و برند ملی این کشور به بازارهای دیگر می‌رسد.
منوچهری در باره فایده قاچاق زعقران گفت: به واسطه تحریم بانکی، صادرکنندگان ناچار هستند این ارز را از طریق صرافی‌ها وارد کشور کنند که این خود هزینه بیشتری را برای صادرکنندگان رسمی در پی دارد، اما قاچاقچیان از این دست هزینه‌ها ندارند.
Девушка во время сбора шафрана в Афганистане  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2022
جمع آوری محصول زعفران در افغانستان
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала