فساد مالی در ریاست پاسپورت طالبان

© Photo / moi.govتوزیع پاسپورت با عریضه‌های ورقی متوقف شد
توزیع پاسپورت با عریضه‌های ورقی متوقف شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.04.2023
عضو شوید
از زمان تسلط گروه طالبان در افغانستان، اداره پاسپورت به یکی از ناکارآمدین ترین و فاسدترین ادارات در افغانستان تبدیل شده است؛ اداره ای که به دلیل هرج و مرج سیاسی و بحران بشری، روزانه هزاران نفر مراجعه کننده دارد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از شفقنا افغانستان، در تازه ترین مورد، سخنگوی اداره پاسپورت گروه طالبان گفته است که آنها تلاش می کنند ظرفیت توزیع گذرنامه را به 15 هزار جلد در روز برسانند.
به گفته سخنگوی این اداره، در حال حاضر حدود هشت تا 10 هزار جلد پاسپورت در روز در سراسر افغانستان توزیع می شود.
ریاست عمومی پاسپورت زیر مجموعه وزارت کشور گروه طالبان است و از زمان تسلط این گروه تاکنون، بارها فعالیت آن متوقف شده است.
در آخرین مورد، فعالیت این اداره بعد از چندین ماه توقف حدود یک ماه قبل آغاز شد و برای اولین بار گروه طالبان اعلام کردند که فعالیت مدیریت های گذرنامه در استان های کشور نیز از سر گرفته می شود.
این اداره اعلام کرد که در روز برای شهروندان حدود پنج هزار جلد گذرنامه توزیع خواهد شد و در روزهای بعد نیز فهرستی از استان های کشور در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که نشان می داد که این اداره توزیع گذرنامه در استان های مختلف را سهمیه بندی کرده است.

ناکارآمدی مدیریتی

در نظام جمهوریت، کارآمدترین و منظم ترین اداره در افغانستان اداره پاسپورت بود و امکانات و سهولت های لازم را برای شهروندان فراهم کرده بود.
در آن دوره، یک شهروند افغانستان می توانست با مراجعه به اداره گذرنامه، در حدود چند ساعت تمام مراحل اداری را طی کند و سه روز بعد از یکی از ادارات پست در شهر کابل و یا استان های کشور، گذرنامه خود را دریافت کند.
اما از زمانی که گروه طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، شماری از شهروندان حدود یک سال می شود که برای دریافت گذرنامه ثبت نام کرده اند، اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی می توانند برای دریافت گذرنامه به اداره گذرنامه مراجعه کنند.
عبدالعزیز، یکی از شهروندان افغانستان به خبرنگار شفقنا گفت که او در ماه ثور سال گذشته خورشیدی برای دریافت گذرنامه ثبت نام کرده بود، اما اکنون که نزدیک به یکسال از آن زمان می گذرد، هنوز نوبت مراجعه او به ریاست گذرنامه مشخص نشده است.
او می گوید هرچند که اداره گذرنامه از افزایش ظرفیت این اداره خبر می دهد، ولی هیچ تغییری در نوبت دهی برای شهروندان به وجود نیامده و آنها همچنان مجبور هستند که ماه ها منتظر باشند تا نوبت مراجعه آنها مشخص شود.

فساد گسترده مالی

سخنگوی اداره گذرنامه گروه طالبان گفته است که در یک سال گذشته آنها حدود 200 نفر را به جرم جعل گذرنامه و کمیشن کاری بازداشت کرده اند.
این آمار نشان می دهد که میزان فساد مالی در اداره گذرنامه به شدت گسترده بوده است و در زمانی که این اداره اعلام کرده بود که فعالیتش به دلیل مشکلات فنی متوقف است، شماری از مسئولان با دریافت هزینه گزاف و از طریق کمیشن کاران، گذرنامه توزیع کرده است.
بازار کمیشن کاری گذرنامه در افغانستان از زمان تسلط گروه طالبان بر این کشور، همواره داغ بوده است و کمیشن کاری گذرنامه یکی از شغل های پردرآمد در این مدت توصیف شده است.
رحمت الله، یکی از شهروندان افغانستان به خبرنگار شفقنا گفت که او برای درمان بیماری یکی از بستگانش مجبور بود به یکی از کشورهای همسایه افغانستان سفر کند و هرچه تلاش کرد به صورت عادی نتوانست از اداره گذرنامه برای فرد بیمار و دو نفر همراهش گذرنامه دریافت کند.
او افزود که او مجبور شد که به یک کمیشن کار مراجعه کند و برای دریافت هر جلد پاسپورت بیش از 100 هزار افغانی بپردازد.
طالبان هرچند به برخورد خشن و اجرای خشونت آمیز قوانین و مقررات خود مشهور هستند، اما حتی این خشونت نتوانسته مانع فساد در اداره گذرنامه که تحت کنترل این گروه است، شود.
شماری از شهروندان ادعا می کنند که افرادی از درون طالبان در فساد گسترده در ریاست گذرنامه دست دارند و به همین هر از گاهی فعالیت این اداره متوقف می شود تا بازار کمیشن کاری گرم شود و توزیع گذرنامه از طریق بازار سیاه رونق گیرد.
پاسپورت جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.12.2022
تجارت در ریاست پاسپورت؛ توزیع پاسپورت دربرابر پول هنگفت
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала