تونس در حال بررسی پیوستن به گروه بریکس است

© Sputnikبریکس
بریکس - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.04.2023
عضو شوید
محمود بن مبروك، سخنگوي جنبش 25 جولاي حامي رياست جمهوري تونس، گفت، تونس در بحبوحه بن بست مذاکرات با صندوق بين المللي پول، در حال بررسي پيوستن به گروه بريکس است.
به گزارش اسپوتنیک، بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند. تعدادی دیگر از کشورها از جمله ارجنتاین، ایران و به گفته وزارت خارجه چین، اندونزیا، ترکیه، عربستان سعودی و مصر قصد دارند به این پیمان اقتصادی بپیوندند. افریقای جنوبی در اوایل سال جاری ریاست بریکس را از چین بر عهده گرفت که تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت و سپس به کشور بعدی منتقل می شود.
محمود بن مبروک به نقل از منابع آگاه در دولت این کشور گفت: من اطلاعاتی دارم مبنی بر اینکه تونس (مقامات) به طور جدی موضوع پیوستن به گروه بریکس را بررسی می کند، این موضوع در کنار سایر احتمالات در حال بررسی است و منتفی نیست.
Флаги стран-участниц встречи лидеров БРИКС. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2023
وزارت امور خارجه: بعضی کشورهای آفریقایی می خواهند به بریکس بپیوندند
پیش از این، قیس سعید، رئیس‌ جمهور تونس گفته بود که دستورات صندوق بین‌المللی پول، که کشور با آن در حال مذاکره برای دریافت وام است، غیرقابل قبول است و منجر به فقیر شدن بیشتر جمعیت خواهد شد.
رئیس دولت تونس تاکید کرد که کاهش یارانه ها که از سوی مؤسسات مالی بین المللی درخواست شده بود، منجر به اعتراضات در اواسط دهه 1980 شد که منجر به کشته شدن صدها نفر گردید.
صندوق بین المللی پول در دسامبر سال گذشته بررسی وام 1.9 میلیارد دالری به تونس را که با مشکلات اقتصادی مواجه است، به حالت تعلیق درآورد.
یکی از شروط خاص وام از صندوق بین المللی پول کاهش یارانه غذا و انرژی و همچنین اصلاح شرکت های دولتی است.
پیش از این، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر گفته بود که کشورش امیدوار است در سال 2023 به برجام بپیوندد.
همانطور که جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود، اتحادیه اروپا نگران است که "فروپاشی اجتماعی یا اقتصادی در تونس" منجر به هجوم جدید مهاجران به اروپا شود. همچنین در اتحادیه اروپا، آنها از مقامات تونس به دلیل دستگیری سیاستمداران و روزنامه نگاران انتقاد کردند. بروکسل از تونس خواست به ارزش‌های "دموکراسی و حاکمیت قانون که تونس در جریان انقلاب یاسمن 2011 انتخاب کرد" بازگردد.
هر روز صدها مهاجر از کشورهای جنوب صحرای افریقا سعی می کنند با قایق از تونس به ایتالیا بروند. ده ها نفر از آنها غرق می شوند. گزارش های مرگ و میر مهاجران در بحیره در هفته های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала