عراق خواستار عذرخواهی ترکیه برای گلوله باران مناطق کردنشین شد

© AP Photo / Seivan SelimГраница Сирии и северного Ирака
Граница Сирии и северного Ирака - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2023
عضو شوید
عراق خواستار عذرخواهی ترکیه برای گلوله باران فرودگاه غیرنظامی سلیمانیه شد.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس پیامی که دفتر ریاست جمهوری در توییتر منتشر کرد، رهبری عراق خواستار عذرخواهی رسمی ترکیه در رابطه با گلوله باران فرودگاه غیرنظامی در شهر سلیمانیه در شمال این کشور شد.
به گزارش سازمان هواپیمایی سلیمانیه، روز جمعه انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این شهر رخ داد که منجر به آتش‌سوزی کوچکی شد که خاموش شد. این حادثه تلفات جانی و جراحتی در پی نداشت. به گفته یک منبع از شبکه تلویزیونی عربی الحداس، علت این انفجار، حمله پهپاد نیروهای مسلح ترکیه بوده است. همانطور که این کانال گزارش داد، در زمان انفجار، مظلوم عبدی، فرمانده کرد "نیروهای سوریه دموکراتیک" ممکن است در منطقه فرودگاه باشد.
وی افزود: عملیات نظامی ترکیه در کردستان (عراق) در حال تکرار است که آخرین مورد آن بمباران فرودگاه غیرنظامی سلیمانیه است.
دفتر ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد: ما این حملات ظالمانه به عراق و حاکمیت آن را به شدت محکوم می کنیم، هیچ توجیه قانونی برای ترکیه برای ادامه ارعاب مردم غیرنظامی به بهانه حضور نیروهای مخالف در خاک عراق وجود ندارد.
رهبری عراق از دولت ترکیه خواست "مسئولیت خود را بپذیرد، رسماً از این اقدامات عذرخواهی کند، حملات را متوقف کند و مشکلات داخلی خود را با گشودن کانال‌های گفتگو با طرف‌های ذیربط حل کند" و خاطرنشان کرد که در صورت تکرار حملات، عراق موضعی قاطع برای جلوگیری از آنها در آینده اتخاذ خواهد کرد."
محسن المندلوی، معاون اول رئیس‌جمهور عراق روز شنبه دستور تشکیل کمیته تحقیق در مورد حمله به فرودگاه سلیمانیه را صادر کرد تا "تدابیری اتخاذ کند که حاکمیت خود را حفظ کند و از جان مردم ما در برابر هرگونه حمله محافظت کند."
وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور حریم هوایی خود را به روی هواپیماهایی که از شهر سلیمانیه عراق پرواز می کردند یا می رسیدند به دلیل افزایش فعالیت پ ک ک در سلیمانیه بسته بودند. ترکیش ایرلاینز تایید کرد که در حال حاضر هیچ پروازی به سلیمانیه وجود ندارد. وی در عین حال گزارش رسانه ها مبنی بر حمله هکری از عراق به وب سایت خود پس از گلوله باران فرودگاه سلیمانیه را تکذیب کرد.
Турецкие истребители Lockheed Martin F-35 Lightning II's - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2022
ترکیه مناطقی در شمال عراق را بمباران
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала