نشریه فرانسوی: مکرون در دام چین گرفتار شد

© AFP 2023 / Ludovic MarinПрезидент Франции Эммануэль Макрон и председатель Китайской Народной Республики Си Цзиньпин во время встречи
Президент Франции Эммануэль Макрон и председатель Китайской Народной Республики Си Цзиньпин во время встречи  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2023
عضو شوید
لو موند: راهی به سوی صلح که مکرون بارها از آن خواستار شد، بیشتر یک بن بست است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه فرانسوی لو موند سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به چین نتایج مطلوب را به همراه نداشت: او نتوانست موضع پکن را در قبال روسیه و درگیری در اوکراین تغییر دهد، اما این سفر به رئیس جمهور چین، شی جین پینگ اجازه داد تا تصویر یک بازیگر ضروری در مسائل بین المللی را حفظ کند.
لو موند می نویسد: در پکن، ماکرون تلاش کرد همتای چینی خود را متقاعد کند که روسیه را به عقل بیاورد، اما شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، خیرخواهی پکن در روابط با مسکو را رها نکرد.
مکرون همچنین نتوانست "رهبر چین را وادار به محکوم کردن تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه" برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس کند. و "مسیر صلح" که مکرون بارها خواستار آن شد، امروز "بیشتر به بن‌بست شبیه است".
این روزنامه خاطرنشان می کند که شی خود را به "عبارات کلی" در مورد غیرقابل قبول بودن استفاده از سلاح های شیمیایی و هسته ای محدود کرد و به گفته وی، مذاکرات با ولادیمیر زلنسکی "تنها زمانی انجام خواهد شد که همه شرایط برای این کار فراهم شود."
به گفته رسانه ها، ماکرون "از نیات طرف مقابل خود مطمئن نیست و به طور کامل درک نمی کند که چین می تواند کدام طرف را بگیرد." رسانه ها می گویند در همان زمان، تیترهای رسانه های چینی درباره نزدیکی مسکو و پکن به یک سطل آب سرد واقعی برای دیپلماسی فرانسه تبدیل شد.
پیک بین المللی به نوبه خود خاطرنشان می کند که لفاظی های مکرون در مورد شی و "نقش مهمی" که چین می تواند در درگیری در اوکراین ایفا کند، تنها وزن سیاسی را به رهبر چین اضافه کرد و "یک بار دیگر بر ضرورت او در حل مسائل کلیدی جهانی تأکید کرد". از نظر رقابت با ایالات متحده به او امتیاز اضافه می کند.
لو پوینت در مقاله‌ای با عنوان "مکرون در دام چین گرفتار شد" خاطرنشان می‌کند که وضعیت تایوان در طول سفر ماکرون توجه‌ها را از درگیری در اوکراین منحرف کرد. در روز ملاقات مکرون و شی جین پینگ، چین گشت زنی در تنگه مرکزی و شمالی تایوان را در میان گزارش ها مبنی بر دیدار کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و تسای اینگ ون، رئیس دفتر تایوان آغاز کرد.
Президент Франции Эммануэль Макрон и председатель Китайской Народной Республики Си Цзиньпин во время встречи в Пекине - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2023
بیانیه مشترک چین و فرانسه درباره پیشگیری از جنگ هسته ای
اما با وجود اظهارات دیپلمات‌های فرانسوی در گذشته "تعهد به ثبات در تنگه تایوان" رئیس‌جمهور فرانسه نمی‌توانست موضوع تایوان را در طول سفرش لمس کند فرمولی که به پاریس اجازه می‌دهد از ابراز موضع در مورد ادعاهای چین خودداری کند.
مکرون مجبور شد خود را به فرمول‌بندی‌های کلی و فراخوان "ثبات در منطقه اقیانوس آرام" محدود کند. بر اساس این نشریه، حزب رئیس جمهور به او هشدار داده است که دیدار مک کارتی و تسای اینگ ون همزمان با مذاکرات وی با شی جین پینگ خواهد بود، اما ماکرون "به شدت در این تله افتاد." نمایندگان ماکرون را متهم کردند که به رهبر چین گفته است که اتحادیه اروپا چشم خود را بر روی وضعیت تایوان می بندد و چین می تواند "بدون ترس از تحریم شدن" به جزیره حمله کند.
ماکرون همچنین به خاطر عدم تمایلش به مقابله با مشکلات فعلی در داخل به یاد می‌آید. رسانه های فرانسوی پیش از این از مکرون به خاطر سفرهای خارجی در بحبوحه بحران اجتماعی در این کشور انتقاد کرده بودند. همانطور که روزنامه فیگارو خاطرنشان می کند، مکرون "بیشتر (در چین) می ماند تا در مورد حقوق بازنشستگی صحبت نکند"، اما "اصلاحات بازنشستگی حتی در چین هم به او دامن زده است" و به اختلافات فزاینده بین او و نخست وزیر الیزابت بورن اشاره می کند. در حالی که رئیس جمهور در سفر به چین بود، نتوانست وظیفه ای را که رئیس جمهور به او محول کرده بود انجام دهد و با اتحادیه های کارگری برای کاهش اعتراضات علیه اصلاحات بازنشستگی به توافق برسد، به همین دلیل مکرون در این سفر همچنان مجبور به موافقت با این اصلاحات شد. پس از بازگشت به پاریس، این جلسه را به تنهایی برگزار کند.
Зритель в футбольной майке Лионеля Месси гуляет по фан-зоне Олимпийских игр в Париже  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2023
انفجار اجتماعی فرانسه را تهدید می کند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала