قطب جنوب کوچکترین منطقه یخی دریا در 44 سال گذشته را ثبت کرد

CC BY-SA 3.0 / Lewnwdc77 / Дом на острове Уинтер в Антарктиде.
Дом на острове Уинтер в Антарктиде. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2023
عضو شوید
انستیتوت پژوهش های قطب شمال و قطب جنوب اعلام کرد، که قطب جنوب کمترین میزان یخ دریا در 44 سال گذشته را ثبت کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی انستیتوت پژوهش های قطب شمال و قطب جنوب (AARI) گزارش داد، که قطب جنوب کمترین وسعت یخ دریا را در تاریخ مشاهدات منظم انجام شده از سال 1979 به ثبت رسانده است.
در بیانیه ای این انستیتوت آمده است: "در پایان فیبروری 2023، یخ دریای قطب جنوب حدود 1.8 میلیون کیلومتر مربع را پوشانده بود که کمترین میزان یخ دریا در قطب جنوب از سال 1979 است. یخ باقی مانده پس از ذوب تابستان عمدتاً در دریاهای ویدیل و آموندسین باقی مانده است، در دریاهای دیگر یخ تنها در امتداد ساحل باقی مانده است".
به گفته این موسسه، حداقل پوشش یخ به دنبال نتایج فصل تابستان قطب جنوب که از دسامبر تا فیبروری ادامه دارد، برای دومین سال متوالی مشاهده می شود. در فیبروری 2022، یخ دریای قطب جنوب 1.92 میلیون کیلومتر مربع را پوشانده بود.
در فصل تابستان 2022-2023، پوشش یخی کل اقیانوس جنوبی، حداقل در 7 سال گذشته 2.23 میلیون کیلومتر مربع مشاهده شده بود.
در همان زمان، حداکثر پوشش یخی در زمستان قطب جنوب بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع بود که کمی بالاتر از نرمال 18-19 میلیون کیلومتر مربع است. بنابراین، حدود 18 میلیون کیلومتر مربع یخ دریا در طول تابستان قطب جنوب ذوب شد.
دانشمندان دلایل بیشماری را برای این رکورد کم وسعت یخ دریا شناسایی می کنند. مهمترین آنها جریان قطبی قطب جنوب است که به عنوان جریان باد غربی نیز شناخته می شود که اقیانوس جنوبی را احاطه کرده است. با تغییر آب و هوا، بادهای غالب غربی جریان های برگشتی دایره ای را تشدید می کنند که باعث ورود آب گرم به داخل یخ های متحرک می شود. دانشمندان همچنین به تخریب توده یخ در بخش اقیانوس آرام قطب جنوب اشاره می کنند، جایی که گرمایش زیر یخبندان در طول کل ساحل توسط آتشفشان های زیر آب مشاهده می شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала