سفیر پیشین پاکستان: گروه طالبان نسل آینده ای سربازان القاعده را با تغییر نصاب آموزشی پرورش می دهد

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2023
عضو شوید
سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن می گوید، که گروه طالبان با تغییر نصاب آموزشی، نسل آینده "سربازان القاعده" را پرورش می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن می‌گوید، که طالبان با تغییر نصاب آموزشی و رادیکال‌سازی آن، نسل آینده "سربازان القاعده" یا هر گروه تروریستی دیگر را پرورش می‌دهد.
عادله راز، سفیر حکومت پیشین افغانستان هم در واشنگتن می‌گوید: طالبان در نصاب آموزشی، تغییراتی به شدت رادیکال آورده‌اند. این دو دیپلمات اهل افغانستان و پاکستان این اظهارات را روز دوشنبه در گفت‌وگویی در انستیتوت هادسن در ایالات متحده امریکا بیان کردند.
سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از نفوس افغانستان را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند، گفت: "وقتی شما به جوانان یک ایدیولوژی بسیار رادیکال را آموزش می‌دهید، در واقع سربازان آینده القاعده یا هر گروه تروریستی دیگر را پرورش می‌دهید".
او همچنین تاکید کرد، که طالبان یک جهان‌بینی ایدیولوژیک دارند و نباید به این فکر بود که این گروه به آسانی تغییر خواهد کرد.
عادله راز نیز با تایید اظهارات حسین حقانی، افزود: "گفت‌وگوهای بسیاری در بیرون از فغانستان درباره بازگشایی مکاتب دختران صورت می‌گیرد، اما گفت‌وگوی کمتری درباره این‌که با تغییر نصاب آموزشی، چه چیزی در حال حاضر در افغانستان رخ می‌دهد، صورت گرفته است".
خانم راز همچنین در بخشی از سخنانش گفت، که همواره بحث‌هایی درباره کمک‌های بشردوستانه و وضعیت حقوق بشری در افغانستان صورت می‌گیرد، اما بحث‌های محدودی در رابطه به مسایل امنیتی و استراتژیک انجام شده است.
سفیر حکومت پیشین افغانستان در واشنگتن تصریح کرد، که باید عناصر مهم امنیتی و استراتژیک در بحث‌های مرتبط به افغانستان شامل شود.
عادله راز تاکید کرد که باید درباره عناصر سیاسی و امنیتی در افغانستان و منطقه تمرکز بیشتر شود. او توضح داد که نیاز است برداشت منطقه و جهان از طالبان و این‌که چگونه این گروه تغییر می‌کند، به بحث گرفته شود.
حسین حقانی در بخشی از سخنانش در این نشست گفت که امریکا باید اشتباه خروج از افغانستان را بازنگری کند.
به گفته او امریکا با ختم "طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین" جنگ خود به اهدافی که می‌خواست هنوز دست نیافته است.
آقای حقانی گفت، که خروج امریکا از افغانستان، باعث شد رقیبان ایالات متحده تشویق شوند و پا به عرصه‌های دیگر بگذارند.
این مقام پیشین پاکستانی همچنین به تعاملات و گسترش روابط چین و طالبان اشاره کرد و گفت، این گمان که با خروج از افغانستان امریکا می‌تواند تمرکز بیشتر بر رقابت با چین کند، اکنون غلط ثابت شده است. زیرا به گفته حقانی، چین اکنون به یکی از بازیگران اصلی در افغانستان تبدیل شده است.
سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن همچنین با اشاره به بی‌توجهی امریکا به تهدیدات تروریسم در دهه ۹۰ و در پی آن رخ دادن حمله ۱۱ سپتامبر، گفت: وضعیت کنونی او را به یاد روزهای قبل از حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک می‌اندازد. حسین حقانی تاکید کرد، که امریکا باید رویکرد خود را مبنی‌بر این‌که افغانستان اهمیت استراتژیک برای واشنگتن ندارد، کنار بگذارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала