استولتنبرگ: سویدن همه ای شرایط برای پیوستن به ناتو را انجام داده است

© AP Photo / Olivier MatthysГенсек НАТО Йенс Столтенберг в Брюсселе
Генсек НАТО Йенс Столтенберг в Брюсселе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2023
عضو شوید
دبیرکل ناتو گفت، که سویدن همه ای شرایط برای پیوستن به ناتو را انجام داده است و نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از مراسم پیوستن فنلند گفت، که سویدن نیز همه ای شروط برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را انجام داده است.
استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر ائتلاف گفت: "نه تنها فنلند، بلکه سویدن نیز به تعهدات خود در توافق سه جانبه عمل کرده است. بنابراین، نباید هیچ مانعی برای تصویب نهایی و ورود سویدن به ناتو وجود داشته باشد. این یک اولویت برای ناتو است".
پکا هااویستو وزیر امور خارجه فنلند روز سه شنبه سند پیوستن فنلند به پیمان آتلانتیک شمالی را به انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا تحویل داد، که به معنای تکمیل روند رسمی پیوستن فنلند به ناتو است.
پیش از این مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، سند تصویب عضویت فنلند در ناتو را به وزیر خارجه امریکا تسلیم کرد.
ترکیه آخرین کشوری است که درخواست فنلند را تایید کرده است. فنلند و سویدن، با توجه به رویدادهای اوکراین در ماه می سال گذشته، درخواست های خود را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند. برای عضویت در اتحاد، تایید همه اعضای آن الزامی است.
در آغاز، ترکیه روند بررسی درخواست ها را بسته کرد، اما پیش از این در 29 جون، ترکیه، سویدن و فنلند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که به گفته دبیرکل این ائتلاف، تمام نگرانی های انقره در رابطه با مبارزه با تروریسم و محدودیت در تامین سلاح را در نظر می گیرد.
تا آغاز سال 2023، درخواست های سویدن و فنلند از سوی 28 کشور از 30 کشور ناتو تصویب شد، اما مجارستان و ترکیه مایل بودند درخواست سویدن را جدا از فنلند بررسی کنند. در شب 31 مارچ، تصویب درخواست فنلند به ناتو توسط همه اعضای این اتحاد تکمیل شد. درخواست سویدن هنوز تایید مجارستان و ترکیه را دریافت نکرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала