از بازدید ماکرون و فون در لین از چین چه انتظاری باید داشت؟

© AFP 2023 / Johanna GeronПрезидент Европейской комиссии Урсула фон дер Ляйен, президент Европейского совета Шарль Мишель, канцлер Германии Ангела Меркель, президент Франции Эммануэль Макрон и глава Китая Си Цзиньпин во время видеоконференции
Президент Европейской комиссии Урсула фон дер Ляйен, президент Европейского совета Шарль Мишель, канцлер Германии Ангела Меркель, президент Франции Эммануэль Макрон и глава Китая Си Цзиньпин во время видеоконференции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2023
عضو شوید
رئیس جمهور فرانسه در این هفته برای یک سفر رسمی به چین می رود.
به گزارش اسپوتنیک، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به پکن خواهند رفت. بروکسل این سفر مشترک را به عنوان شاهدی بر وحدت رویکردهای اروپا در قبال چین معرفی می کند. در عین حال، ماکرون و فون در لاین اهداف متفاوتی برای سفر خود به چین دارند و این تناقض می تواند نتایج این سفر را "تار" کند.
کاخ الیزه پنهان نمی کند که رئیس جمهور ماکرون برای گفتگو در مورد مسائل اقتصادی روابط بین دو کشور و همچنین برای پیشبرد وظیفه سیاسی دشوار ترغیب چین به ایفای نقش فعال تر در حل بحران اوکراین به چین سفر می کند. . از نظر اقتصادی، بردار مذاکرات تقریباً مشخص است. همراه با ماکرون، هیئتی متشکل از 60 رؤسای شرکت های بزرگ و نمایندگان مشاغل کوچک، از جمله شرکت های ایرباس، Electricite de France SA، Alstom SA، و غیره به پکن پرواز می کنند. چین همچنان بزرگترین شریک تجاری و سرمایه گذاری اتحادیه اروپا است و تجارت در سال 2021 بیش از 795 میلیارد یورو بوده است. بازار چین با 1.4 میلیارد نفر جمعیت برای اکثر شرکت های اروپایی فوق العاده جذاب است. به عنوان نمونه، سال گذشته سه شرکت بزرگ هواپیمایی چینی قصد خود را برای خرید 292 هواپیمای ایرباس اعلام کردند. جای تعجب نیست که در آستانه سفر ماکرون، سهام گروه هوانوردی اروپا 2 درصد افزایش یافت. در آخرین سفر ماکرون به چین در سال 2019، قراردادی برای تامین هواپیمای ایرباس به ارزش 30 میلیارد دالر امضا شد. انتظار می رود که اکنون بزرگترین بازار هوانوردی در جهان با سفارشات بزرگ جدید، نگرانی هواپیماهای فرانسوی را خوشحال کند.
از سوی دیگر، ماکرون یک هدف سیاسی پیچیده نیز دارد: متقاعد کردن چین، اگر نه اینکه بی طرفی خود را در مورد اوکراین کنار بگذارد، حداقل باید نقش فعال تری در حل بحران اوکراین ایفا کند. در عین حال، نگاه رئیس جمهور فرانسه به مشکل اوکراین در کل با موضع کلی ایالات متحده و "غرب جمعی" همخوانی دارد. جای تعجب نیست که تلاش‌های فعال ماکرون برای تبدیل شدن به یک "صلح‌ساز" و تماس‌های تیلیفونی بیشمار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به هیچ نتیجه‌ای منجر نشد. اکنون رئیس جمهور فرانسه ظاهراً می خواهد از طریق چین بر روسیه تأثیر بگذارد، زیرا پوتین و شی جین پینگ نه تنها روابط رسمی، بلکه شخصی نیز دارند.
از یک سو، به طور رسمی کاخ الیزه از هیچ انتظارات متورمی از دیدار آینده ای ماکرون صحبت نمی کند. از سوی دیگر، پاریس با این وجود خاطرنشان می کند، که رئیس جمهور فرانسه بیش از یک ساعت را صرف مذاکره با شی جین پینگ خواهد کرد، آنها حتی با هم از پکن به گوانگژو، یک مرکز صنعتی در جنوب چین سفر خواهند کرد. ماکرون، همانطور که در پاریس اشاره شد، با کمک یک "نان زنجفیلی" و نه "شلاق" عمل خواهد کرد، یعنی چین را به تحریم تهدید نخواهد کرد، همانطور که واشنگتن انجام می دهد.
با این حال، ماکرون چه چیزی می تواند به عنوان "نان زنجفیلی" ارائه دهد؟ می توان انتظار داشت که دستور کار تجاری و اقتصادی و تعمیق همکاری های سرمایه گذاری در کانون توجه قرار گیرد. در واقع، فرانسه علاقه مند به گسترش روابط تجاری با چین است و این را از جمله ترکیب هیئتی که از فرانسه به پکن سفر می کند، نشان می دهد. اما در اینجا عامل حضور فون در لاین می تواند در برنامه های مکرون اختلال ایجاد کند. هفته گذشته، رئیس کمیسیون اروپا یک سخنرانی نسبتاً تهاجمی در مورد چین ایراد کرد. فون در لاین، از یک سو، سعی کرد نشان دهد که بروکسل استقلال خاصی را در سیاست خارجی نسبت به ایالات متحده حفظ می کند - او گفت که اتحادیه اروپا خواهان "جدایی" کامل از جمهوری خلق چین نیست. از سوی دیگر، او در مورد تهدیدات چین برای نظم جهانی موجود، از لزوم دستیابی به استقلال اتحادیه اروپا از چین در زنجیره تامین، در تامین منابع استراتژیک صحبت کرد. یک فکر ساده در کل سخنرانی او وجود داشت: ثبات دیپلماتیک و کانال های باز ارتباط با چین بسیار مهم است، همکاری با جمهوری خلق چین در جایی که سودمند است ضروری است. اما همچنان، چین یک چالش سیستماتیک برای ارزش‌های "مشترک" غربی، چالشی برای نظم جهانی موجود و حتی تهدیدی برای ثبات اقتصادی اتحادیه اروپا است. سخنان رئیس کمیسیون اروپا قبلاً توسط سفیر چین در اتحادیه اروپا فو کنگ مورد انتقاد قرار گرفته است و با اشاره به اینکه تمایلات حمایت گرایانه در اروپا در حال رشد است و از سخنان فون در لاین ابراز ناامیدی کرده است. به راحتی می توان تصور کرد که در این زمینه، سفر رئیس جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپا به چین سیگنال های بسیار متناقضی برای پکن خواهد داشت. از یک سو ماکرون که در مورد اهمیت گسترش روابط اقتصادی صحبت خواهد کرد. از سوی دیگر، فون در لاین که قطعاً فراموش نخواهد کرد که به ناهماهنگی سیاست چین با "ارزش های مشترک" جهان لیبرال اشاره کند. بنابراین، مشخص نیست که چین چگونه باید مثلاً سخنان درباره لزوم گسترش همکاری های سرمایه گذاری را درک کند، در حالی که در همان لحظه گفته می شود که توافق سرمایه گذاری بین اتحادیه اروپا و چین که امضای آن در سال 2021 به تعویق افتاد. ، احتمالاً هرگز تحقق نخواهد یافت. واقعیت. چین البته به همکاری با اروپا علاقه مند است و بارها از بروکسل خواسته است که اساساً از منافع عمل گرایانه به جای ساختارهای ایدئولوژیک مبهم حرکت کند. اما برای این کار، اروپا قبل از هر چیز باید در مورد خط خود تصمیم بگیرد. تنها در این صورت است که بروکسل قادر خواهد بود واقعاً از یک موضع واحد صحبت کند و به توافقات عملی دست یابد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала