ملاقات پوتین و شی می تواند به "هژمونی دالر" و تسلط امریکا خاتمه دهند

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в государственной резиденции "Дяоюйтай" в Пекине
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в государственной резиденции Дяоюйтай в Пекине - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2023
عضو شوید
سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به مسکو برای صحبت های وسیع با ولادیمیر پوتین واکنش خشمگین واشنگتن و اروپا را برانگیخت.
به گزارش اسپوتنیک، آنجلو جولیانو، تحلیلگر سیاسی و مالی مستقر در هانگ کانگ توضیح می دهد که چرا این اجلاس می تواند تهدیدی برای هژمونی غرب تلقی شود.
روابط اقتصادی نزدیک‌تر بین روسیه و چین می‌تواند به معنی پایان برتری دالر در تجارت و حتی هژمونی امپریالیستی ایالات متحده باشد.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز دوشنبه وارد مسکو شد تا با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود صحبت کند.
دیدار پیش از این نیز موجی از اظهارات خشمگین و براندازی سیاسی را برانگیخته است، از جمله تلاش محکمه جنایی بین المللی برای متهم کردن پوتین به آدم ربایی و رد واشنگتن با طرح پیکن برای برقراری صلح در اوکراین.
چین و روسیه چگونه میتوانند جنگ بر ضد امریکا را ببرند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.12.2022
پسکوف از مذاکرات پوتین و رئیس جمهور چین شی جین پینگ خبر داد
سقوط واشنگتن؟
آنجلو جولیانو به اسپوتنیک گفت که همکاری روزافزون بین دو کشور قوی اوراسیا "پیامدهای گسترده ای برای "غرب جمعی" دارد.
قابل ذکر است که چین می تواند به روسیه در دور زدن تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی پس از آغاز عملیات نظامی در اوکراین کمک کند.
جولیانو گفت: بر علاوه این همه، "هر دو کشور برای رویارویی احتمالی گسترده تر با غرب جمعی آماده می شوند." هر دو کشور فعلاً در یک اتحادیه بالفعل هستند.
دستور کار این اجلاس احتمالاً شامل ایجاد یک مکانیزم جدید برای نقل و انتقال پول بین المللی، مستقل از سیستم سوئیفت غربی است که دسترسی به آن تاکنون برای روسیه بسته است. این تحلیلگر گفت که این در نهایت می تواند مبتنی بر ارز جدیدی باشد که توسط بانک توسعه بریکس بر اساس سبدی از ارز کشورهای عضو و با پشتوانه ذخایر طلا کنترل می شود.
این می تواند به معنای پایان سلطه ایالات متحده در سیستم مالی و موقعیت ممتاز پول آنها در تجارت بین المللی باشد.
این کارشناس گفت که سیستم مالی بین المللی جدید، رقیب مؤسسات برتون وودز مستقر در ایالات متحده مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF)، می تواند برای هر کشوری که بخواهد به آن بپیوندد باز باشد.
جولیانو گفت که مزیت آن "یک سیستم بسیار دموکراتیک تر بدون حق وتوی مورد استفاده در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول" است که تحت کنترل ایالات متحده است. بسیاری از کشورها علاقه نشان داده اند و این انتقال می تواند تدریجی باشد."
Президент РФ Владимир Путин и председатель КНР Си Цзиньпин во время встречи в государственной резиденции Дяоюйтай в Пекине - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2022
نام پوتین و شی جین پینگ ترند رسانه های اجتماعی انگلیسی زبان
بیشتر و بیشتر رهبران غربی پکن را با عباراتی مانند "چالش سیستم" یا حتی "رقیب" توصیف می کنند و داده های جدید نشان می دهد که بخش تولید چین اکنون بزرگتر از مجموع ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.
جولیانو گفت: "چین فعلاً در سطر 37 از 44 تکنالوژی پیشرو است و غرب این را یک چالش بلندمدت جدی می‌داند. اما این امر اجتناب‌ناپذیر است، زیرا چین دارای جمعیت بسیار بیشتر و فارغ‌التحصیلان STEM (علوم، تکنالوژی، ریاضیات مهندسی) 10 برابر بیشتر از ایالات متحده است".
کریس دوونشایر-الیس، رئیس Dezan Shira & Associates با 30 سال سابقه سرمایه گذاری و تجارت در چین، روسیه و آسیا، نوشت که روسیه و چین احتمالاً همکاری های نظامی و اقتصادی را تقویت خواهند کرد.
امنیت منطقه ای در دستور کار قرار خواهد گرفت زیرا سازمان همکاری 22 ساله شانگهای (SCO) قرار است "تقویت" و گسترش یابد تا کشورهای مانند بلاروس، بحرین، مالدیو، میانمار، کویت و امارات متحده عربی شامل شود.
او پیش‌بینی کرد که غرب سازمان همکاری شانگهای رو به انکشاف را "تهدیدی برای ناتو" می‌خواند و از آن برای توجیه افزایش نظامی در اروپا و طولانی‌تر کردن درگیری در اوکراین استفاده می‌کند.
اما دوونشایر-الیس گفت: "روسیه و تا حدودی چین ناتو را مشکل اصلی می‌دانند که به سمت شرق گسترش یافته است" و سازمان همکاری شانگهای به "خط امنیت بین آنها" تبدیل خواهد شد.
رد طرح صلح 12 ماده‌ای چین برای اوکراین توسط واشنگتن و بروکسل نشان می‌دهد که چگونه الفاظ غرب در مورد مناقشه "تلخ و مستعد تئوری‌های توطئه، اطلاعات نادرست و جنگ‌افروزی" شده است.
او توضیح داد که علاقه پیکن به صلح ناشی از مشارکت اوکراین در طرح کمربند و جاده برای ایمن سازی مسیرهای تجارتی به اروپا و آفریقا است. چین وام های برای بهبود بنادر، جاده ها و زیربناهای ریلی اوکراین ارائه کرده است. این کشور همچنین بزرگترین شریک تجارتی کشور است که منبع 14.4 فیصد واردات اوکراین و خریدار 15.3 فیصد از صادرات آن است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала