جنایات امریکا در عراق

© AP PhotoСабрина Харман позирует рядом с заключенным, завернутым в лед и пластик, в тюрьме Абу-Грейб в Багдаде, Ирак
Сабрина Харман позирует рядом с заключенным, завернутым в лед и пластик, в тюрьме Абу-Грейб в Багдаде, Ирак - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2023
عضو شوید
اختصاصی
مقام عراقی: امریکا سال ها قبل از اشغال تصمیم به نابودی عراق گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، با وجود اینکه دو دهه از ورود ارتش امریکا به بغداد می گذرد، بسیاری از مسائل حل نشده تا به امروز باقی مانده است، از جمله اصرار بوش بر استفاده از یک حکم جعلی برای حمله به عراق.
فاروق الفیثیان، آخرین سفیر عراق در یونان و مدیر سابق دفتر وزیر خارجه عراق قبل از اشغال امریکا، در مصاحبه با اسپوتنیک خاطر نشان می کند که که 20 سال پیش در آغاز حمله امریکا به عراق اتفاق افتاد.
وضعیت سیاست خارجی بغداد در آن زمان چگونه بود، آیا تلاشی برای جلوگیری از جنگ صورت گرفت؟
"آخرین سمت رسمی که در دولت عراق داشتم، سفیر در یونان قبل و در جریان حمله امریکا در سال 2003 بود. پیش از آن، مدیر دفتر وزیر امور خارجه عراق، سفیر ناجی صبری الحدیسی بودم. من از تمام اتفاقات قبل از اشغال آگاه بودم. ما سخت کار کرده‌ایم تا تهدید حمله امریکا را به تعویق بیندازیم: ما از تهاجم پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 و اتهامات بی‌اساس و غیرواقعی متعاقب آن علیه عراق مبنی بر داشتن سلاح‌های کشتار جمعی و احتمال دخالت در عملیات 11 سپتامبر می‌ترسیدیم. پس از اشغال افغانستان، حمله امریکا و غرب علیه عراق شکل گرفت."
بعد از اشغال افغانستان متوجه شدید که نوبت به عراق رسیده است؟
زمانی که دشمنی امریکا و غرب با عراق را دیدیم، بغداد سعی کرد افکار بین‌المللی را در برابر این گرایش‌ها تجمیع کند. در آن زمان ناجی صبری وزیر امور خارجه عراق تلاش می کرد تعدادی از کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را در این روند مشارکت دهد. بازدیدهایی از امارات، قطر و بحرین انجام شد. پس از نشست بیروت در سال 2002، بازدیدهایی از قاهره، دمشق و الجزایر انجام شد. سپس وزارت امور خارجه با مشارکت ایران و سایر کشورهای همسایه عملیات خود را در منطقه آغاز کرد. این مانور عراقی برای شکستن سازوکار جنگ که توسط امریکا تدارک دیده شده بود، انجام شد. در عین حال، ما احساس کردیم که عراق این سلاح ها را در اختیار ندارد و جورج بوش، رئیس جمهور امریکا و تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، زمینه را برای خود فراهم کرده بودند. اگر امروز به واقعیت عربی نگاه کنیم، خواهیم دید که طرح آزمایش شده در عراق بعدها در لیبی، سودان و سوریه اجرا شد. جهان عرب 20 سال پیش در شرایط سختی قرار گرفت.
وزارت خارجه چگونه برای حمله احتمالی امریکا آماده شد؟
"پس از تحمیل محاصره عراق در طول جنگ خلیج فارس، ایالات متحده به همراه اکثر کشورهای منطقه، محاصره عراق را آغاز کردند. در آن زمان من در بغداد بودم و همه ما رنج زیادی کشیدیم. سخت‌ترین سال‌ها از سال 1991 تا 1995 بود، تا زمانی که دولت عراق در سال 1996 با سازمان ملل متحد در مورد برنامه نفت در برابر غذا که آن وقت بر ما تحمیل شد موافقت کرد."
در طول سال های محاصره، بازرسی های بین المللی هر گوشه و کنار عراق تا خانه های دولتی و کاخ های ریاست جمهوری را بررسی کردند. چرا اجازه دادید این اتفاق بیفتد؟
"به دلیل محاصره و اتهامات نادرست در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی، عراق تیم های بازرسی بین المللی را دریافت کرده است. و اگرچه بغداد به این گروه‌ها اعتماد نداشت، اما درها را به روی آنها گشود و به آنها اجازه داد تا از مکان‌هایی بازدید کنند که به همین دلیل ما نمی‌توانیم کل این ماجرا را چیزی جز تحریک بنامیم. وزارت خارجه از بی طرفی تیم های بازرسی متقاعد نشده بود، ما می دانستیم که آنها تابع ایالات متحده و بریتانیا هستند. اما عراق چاره ای جز پذیرش نداشت. و ما دیپلمات ها و نظامیان مجبور شدیم با پیروی از دستورات رهبری عالی کشور با این موضوع کنار بیاییم."
اگر به من بستگی داشت، در خانه‌ام را به روی آنها باز نمی‌کردم و با کسی همکاری نمی‌کردم: مطمئن بودم که آنها آمده‌اند تا عراق را نابود کنند، نه برای رفع خطر جنگ.
چه زمانی متقاعد شدید که جنگ اجتناب ناپذیر است؟
"مشکل این است که رهبری متقاعد شده بود که هیچ حمله ای از سوی امریکا صورت نخواهد گرفت، آنطور که در افغانستان اتفاق افتاد. انتظار می رفت که همه چیز به حملات هوایی به برخی از اشیا محدود شود. با این حال، تصمیم امریکا برای نابودی عراق قبلاً در واقعیت گرفته شده بود. اگر عراق در آن زمان تسلیحاتی مشابه آنچه امروز ایران در اختیار دارد در اختیار داشت، محاسبات واشنگتن می‌توانست کاملاً متفاوت باشد و تهاجم سال 2003 به سادگی اتفاق نمی‌افتد."
آیا واقعا عراقی ها با گل از نیروهای اشغالگر امریکایی استقبال کردند؟
من فکر نمی‌کنم که مردم عراق با گل از امریکایی‌ها استقبال کرده باشند، به جز برخی از همدستان آنها. در استان بصره، به‌طور دقیق‌تر، در منطقه ام قصر، نیروهای انگلیسی تا 13 روز نتوانستند وارد شوند، اگرچه فقط یک کندک از ارتش عراق در آنجا وجود داشت.
بارزترین جنایات امریکا در عراق پس از ورود به بغداد چیست؟
"بزرگترین جنایتی که قبل از ورود به بغداد انجام شد، ادامه محاصره و خفه کردن عراق بود. این امر منجر به مرگ بیش از یک میلیون کودک در 11 سال شد. پس از اشغال، جنایات نیروهای امریکایی حمله به هر شهر و انجام عملیات پاکسازی بدون هشدار به غیرنظامیان بود. بعد جنایاتی که همه دنیا دیده اند، در زندان ابوغریب. ده ها هزار عراقی در اینجا نگهداری می شدند. شهر فلوجه پرچم مقاومت واقعی را بر دوش داشت که در ارتباط با آن با استفاده از انواع تسلیحات زمینی، دریایی و هوایی به طور کامل نابود شد."
آیا اقدامات امریکایی ها جنایات جنگی است که عاملان آن باید پاسخگو باشند؟
ما تعدادی مراکز قانونی داریم که هنوز در حال جمع آوری اطلاعات درباره جنایات ارتش امریکا هستند. ما کنفرانس ها و انجمن های زیادی را با جوامع عراقی در اروپا برای تأیید این جنایات برگزار کرده ایم. با این حال، واشنگتن دست درازی دارد: شرکت های خصوصی نظامی آن هنوز تهدیدی برای عراقی ها در سراسر جهان هستند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала