خروج امریکا از افغانستان؛ روایت هایی از روند تخلیه و جدال احزاب امریکایی

© AFP 2023 / Wakil KohsarФотографии эвакуации афганских граждан и вид сегодня на территорию у Кабульского аэропорта
Фотографии эвакуации афганских граждан и вид сегодня на территорию у Кабульского аэропорта  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2023
عضو شوید
سقوط کابل، خروج نیروهای خارجی و روند تخلیه افغان های همکار با خارجی ها سوالات زیادی را بی جواب مانده اند و هنوز هم شمار زیادی از افغان هایی که با نیروهای خارجی در کشور همکار بودند، منتظر اند تا از افغانستان به کشورهای خارجی منتقل شوند.
اخیرا جمهوری خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا تحقیقات درمورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان که منجر به تسلط گروه طالبان در کشور شد، آغاز کردند.
در این تحقیقات جمهوری خواهان، اقدامات اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا مبنی بر خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان را مورد انتقاد قرار داده اند و همچنان درمورد روند تخلیه افغان های همکار با این نیروها از افغانستان را زیر سوال برده اند.
در نخستین جلسه استماعی در این مورد که به تاریخ ۱۷ حوت برگزار شد، مسوولان نظامی که در روند تخلیه دخیل بوده اند، به اعضای کانگرس توضیحات دادند.
Американский флаг над зданием конгресса США в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2023
جمهوری خواهان تحقیقات را در مورد چگونگی خروج قوای امریکا از افغانستان آغاز کردند
شماری از نظامیان امریکایی که در این عملیات دخیل بودند نیز با انتقاد از عدم سازماندهی خوب و به جا ماندن هزاران افغانی که زمانی بخاطر انجام ماموریت های امریکایی ها با آنها همکاری میکردند و با آمدن طالبان به قدرت زندگی شان با خطر مواجه است، ابراز نارضایتی کردند.
در رابطه به آنچه در روزهای اول سقوط کابل در میدان هوایی کابل اتفاق افتاد، روایت های مختلفی وجود دارد.
احمد (نام مستعار)، یکی از افرادی که در دومین روز سقوط کابل با اعضای خانواده اش که یکی از آنها گرین کارد امریکا را نیز داشت به میدان هوایی کابل رفت تا بتواند به امریکا سفر کند، روایت خود را چنین حکایت میکند.
"شام روز یکشنبه بود که یکی از خویشاوندان نزدیک با من تماس گرفت و گفت که باید همراه با اعضای خانواده ام به میدان هوایی کابل بروم تا ما را به امریکا انتقال دهند، در نخست حرف اش را جدی نگرفتم، اما بعد از دو ساعت دوباره تماس گرفت و گفت که باید هرچه زودتر خود را به میدان برسانیم".
به گفته این باشنده کابل، فردی که با وی تماس گرفته بود همکار امریکایی ها بود و یک تن از امریکایی هایی که بعد از سقوط نیز در کابل بود و در روند تخلیه دخیل بود با او در تماس بود.
"ساعت ۱۰ شب بود که با همسر و کودکانم به سمت میدان هوایی کابل حرکت کردیم، وقتی میدان هوایی نزدیک شدیم، تمام جاده پر از موتر و افرادی بود که چه با اسناد لازم و چه بدون اسناد به سمت میدان دروازه اصلی ورودی میدان هوایی روان بودند، نیروهای طالبان در اطراف میدان هوایی کابل پوسته های امنیتی ایجاد کرده بودند، اما با مردم کاری نداشتند".
احمد میگوید با وجود تلاش زیاد، نتوانست خودش را به دروازه اصلی برساند و ناگزیر در نزدیکی میدان هوایی کابل منتظر ماند و این انتظار بیش از چهار ساعت طول کشید، پس از چهار ساعت خویشاوندش تماس گرفت و گفت که باید خود شان را از راه ورودی دیگر میدان هوایی کابل که قبلا توسط نظامیان استفاده میشد، برسانند.
 اطلاعیه سفارت امریکا: بدون دعوت‌نامه‌ی تأییدشده به میدان هوایی کابل نروید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2021
اطلاعیه سفارت امریکا: بدون دعوت‌نامه‌ی تأییدشده به میدان هوایی کابل نروید
"وقتی به دروازه نظامی که در سمت منطقه قصبه موقعیت دارد، رسیدیم، دیدیم که در آنجا نیز بیروبار مردم زیاد است و هر کسی تلاش میکند که خودش را دروازه که توسط نیروهای امریکایی محافظت میشد، برساند. چون من با کودکان خوردسال بودم، نتوانستیم خود را نزد امریکایی ها برسانیم، شب همانجا صبح شد، در جریان روز بعد هم نتوانستیم خود را به دروازه برسانیم و شام دوباره برگشتیم خانه".
حوالی ساعت ۹ شب دوباره خویشاوند احمد با وی تماس گرفت و گفت به موقعیتی که همکاری امریکایی اش از طریق واتس اپ آنرا فرستاده خود شان را برسانند، احمد و خانواده اش به موقعیتی که قبلا فرستاده شده بود در نزدیکی میدان هوایی کابل خود شان را رساندند و با مشکلات زیاد توانستند خود را از میان افرادی که منتظر داخل شدن به دروازه میدان هوایی بودند، نزد نیروهای قطعه صفر یک امنیت ملی افغانستان رساندند.
"نیروهای قطعه صفر یک یکجا با امریکایی ایستاد بودند، برای جلوگیری از یورش مردم به دروزاه میدان هوایی از گاز اشک آور و همچنان شلیک هوایی از اسلحه های شان استفاده میکردند، هر باری که گاز اشک آور استفاده میکردند، برای مدتی همه افراد صرفه میکردند، اشک از چشمان ما جاری میشد و برای ما نفس تنگی پیدا میشد، بعد از اینکه پیام های واتس اپ را به نیروهای صفر یک نشان دادم، ما را اجازه داد تا داخل شویم، کمی پیشتر تنها نظامیان امریکایی ایستاده بودند، وقتی آنها ما را متوقف کرد و پیام ها و اسناد را نشان دادم، از من کود مخفی را پرسیدند، من کود را نمیدانستم و گفتند باید برگردم، من پافشاری کردم و گفتم که به ما از طرف امریکایی ها گفته شده که میتوانیم داخل میدان شویم، یکی از نظامیان امریکایی که در مقابلم ایستاده بود با سلاح دست داشته اش چند شلیک هوایی کرد، گوش هایم از کار افتاد و فکر کردم حس شنوایی ام را از دست دادم، در نزدیکی ام یک خانم حامله نیز ایستاد بود و او با شلیک هوایی از هوش رفت و افتاد، چون همه وحشت زده شده بودیم، دوباره برگشتیم به خانه و این ترتیب از روند تخلیه باز ماندیم".
یکی دیگر از کسانی که چند روز برای داخل شدن به میدان هوایی کابل در مقابل ورودی ها انتظار کشیده بود و شاهد عینی انفجار در مقابل ورودی اصلی میدان هوایی کابل نیز بود، چنین روایتی دارد:
"من چهار شبانه روز در مقابل ورودی های میدان هوایی کابل انتظار کشیدم، شام بود که انفجار رخ داد و صدای مهیب آن گوش هایم را از کار انداخت، خوشبختانه من از محل انفجار دور بودم، اما دیدم که تعداد زیادی از افراد بدون دست، پا و حتی سر در اطراف خیابان پرتاب شده بودند، بعد از انفجار بوی باروت و خون همه جان را گرفته بود و حس میکردم در هوا آکسیجن به قدر کافی برای تنفس وجود ندارد، تیراندازی آغاز شد و نیروهای امریکایی به دلیل ترس و وحشت به سمت مردم ملکی شلیک میکردند، شمار قربانیان این حادثه بیشتر از آنچه رسما اعلام شد، بود".
به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ در جریان عملیات تخلیه از افغانستان انفجار در نزدیکی میدان هوایی کابل رخ داد که براساس آمار رسمی، منجر به کشته شدن بیش از ۱۸۰ نفر از جمله ۱۳ تن از نظامیان ارتش ایالات متحده امریکا، شد. مسوولیت این حمله را شاخه خراسان گروه داعش به عهده گرفت.
مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا وزارت خارجه این کشور را به گمراه کردن افکار عامه در رابطه با نحوه خروج فاجعه بار امریکا از افغانستان متهم کرده، گفت کانگرس کارشکنی و عدم همکاری وزارت خارجه با تحقیقات درباره خروج از افغانستان را تحمل نخواهد کرد.
چگونگی خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان به یک موضوع جدال میان حزبی در امریکا تبدیل شده است و جمهوری خواهان با تاکید بر تحقیقات درمورد نحوه خروج میخواهند به اعتبار کاخ سفید در حوزه سیاست خارجی آسیب بزنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала