امریکا برای استفاده از سلاح آب و هوایی آماده می‌شود

© iStock.com / RomoloTavaniآفریقا از فضا
آفریقا از فضا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2023
عضو شوید
کاخ سفید و کنگره یک برنامه پنج ساله را برای "مداخلات آب و هوایی" تصویب کرده اند که ایجاد فناوری های کنترل آب و هوا را فراهم می کند.
به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید و کنگره یک برنامه پنج ساله را برای "مداخلات آب و هوایی" تصویب کرده اند که ایجاد فناوری های کنترل آب و هوا را فراهم می کند. دانشمندان با چنین تحولاتی مخالف هستند و کارشناسان امنیتی هشدار می دهند که کاربرد عملی آنها توسط یکی از کشورها خطر تبدیل شدن به جنگ اقلیمی را در پی دارد.

آب و هوا در سمت روسیه

در این سند که در وب سایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است که هدف از این برنامه "ایجاد یک مبنای علمی برای مدیریت تشعشعات خورشیدی و سایر مداخلات سریع در زمینه خطرات آب و هوایی کوتاه مدت است." این گونه است که ایالات متحده می خواهد با "سلطه در حال ظهور روسیه در کشاورزی" مبارزه کند. شورای اطلاعات ملی این کشور را "مسئله امنیت ملی" می داند که "به عنوان یک تهدید جیوپلیتیکی دست کم گرفته می شود".
کارشناسان خاطرنشان می کنند که کشاورزی آسیب پذیرترین بخش اقتصاد آمریکا است، به ویژه که از تغییرات آب و هوایی رنج می برد. به دلیل گرما، خشکسالی و تخریب خاک، سطح زمین های زراعی هر ساله در حال کاهش است. عملکرد در ایالت های کشاورزی سنتی ممکن است تا سال 2040 به میزان 90 درصد کاهش یابد و منطقه غلات به سمت مرز کانادا تغییر مکان دهد.
برعکس روسیه فقط از گرم شدن کره زمین سود می برد. دانشمندان محاسبه کرده اند که منطقه کشاورزی کارآمد در سیبری تا سال 2080 دو برابر خواهد شد، تقریباً پنج میلیون کیلومتر مربع. روسیه با داشتن 20 درصد از بازار، به بزرگترین تولید کننده گندم جهان تبدیل خواهد شد.
رشد انفجاری در تولیدات کشاورزی تنها بخش کوچکی از آنچه خوش بینان آب و هوا می گویند در انتظار روسیه است. ذوب مداوم یخ های دریای قطب شمال، مسیر دریای شمال را به کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر برای محموله از چین و کل آسیای جنوب شرقی به اروپا تبدیل می کند. کنترل این شریان حمل و نقل مهم سود و درآمد قابل توجهی را نوید می دهد.
Девушка во время сильного снегопада в Нью-Джерси  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.05.2022
اتحادیه اروپا آماده است تا آب و هوا را برای کاهش وابستگی به روسیه قربانی کند

مهندسان خورشید

ایالات متحده آمادگی تحمل این موضوع را ندارد. برای مقابله با کاخ سفید در نظر دارد از مهندسی زمین خورشیدی استفاده کند. این یک جهت نسبتاً جدید در علم است. دانشمندان در حال توسعه فناوری‌های مختلفی هستند که با آن می‌توانند جریان گرمای خورشیدی ورودی به زمین را کاهش دهند یا منحرف کنند، آینه‌های فضایی که ابرهای دریا را منعکس می‌کنند، محافظ آئروسل در استراتوسفر.
همه چیز با این واقعیت شروع شد که در سال 2006، برنده جایزه نوبل، شیمیدان هلندی، پل کروتزن، مقاله ای را در مورد راه های نجات از گرمایش جهانی منتشر کرد. او پیشنهاد کرد جو را دستکاری کند.
پس از فوران‌های آتشفشانی قوی، یک یا دو سال یک سرمای سرد وارد می‌شود. این به دلیل این واقعیت است که بسیاری از ذرات معدنی با خاکستر و گازها به جو منتشر می شوند و پرتوهای خورشید را منعکس می کنند. در پروژه های مهندسی زمین، قرار است با پاشش ذرات آئروسل بازتابنده دی اکسید گوگرد، سولفات ها یا کربنات کلسیم در اتمسفر فوقانی، اثر آتشفشانی طبیعی را تقلید کند.

"پاسخ" آمریکایی

طبق برنامه کاخ سفید، هواپیماها یا بالون‌های استراتوسفر ده‌ها میلیون تن ذرات دی‌اکسید گوگرد را به اتمسفر فوقانی می‌پاشند که با متراکم شدن، لایه‌ای تشکیل می‌دهند که پرتوهای خورشید را منعکس می‌کند.
تخمین زده می شود که این اثری شبیه به فوران سال 1991 کوه پیناتوبو در فیلیپین ایجاد کند. سپس حدود 15 میلیون تن دی اکسید گوگرد وارد جو شد و میانگین دمای کره زمین حدود یک درجه کاهش یافت.
این یک روش نسبتا سریع و ارزان است. اما فناوری‌های مهندسی زمین را نمی‌توان به صورت محلی، فقط در یک کشور اعمال کرد. هیچ مبنای حقوقی بین المللی برای این موضوع وجود ندارد.
Погружение под поверхность льда с целью исследования ледяной шапки Гренландии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2022
تاثیر گرم شدن کره زمین بر اقیانوس فاش شد

خطرات غیر قابل توجیه

دانشمندان مطمئن هستند که مقامات ایالات متحده خطرات پروژه های مهندسی زمین را دست کم می گیرند. هیچ مدل آب و هوایی نمی تواند به طور دقیق پیش بینی کند که چگونه تغییرات جو در یک قسمت از سیاره بر آب و هوا در قسمت دیگر تأثیر می گذارد.
این نگرانی وجود دارد که دما در خارج از لایه دی اکسید گوگرد افزایش یابد و موج گرمایی فاجعه بار در سراسر جهان ایجاد شود. این به اصطلاح اثر بدهی دما است. اگر به طور مداوم ذخایر ذرات معلق در هوا را در استراتوسفر پر نکنید، لایه بازتابنده به شدت تخلیه می شود و دمای سیاره می تواند به معنای واقعی کلمه یک شبه جهش کند.
سازمان‌های علمی مختلف، از جمله شورای ملی تحقیقات آکادمی ملی علوم ایالات متحده، بارها خاطرنشان کرده‌اند که مداخلات مهندسی زمین تنها به طور موقت نشانه‌های گرم شدن هوا را پنهان می‌کنند و وظیفه اصلی حذف گازهای گلخانه‌ای از جو را حل نمی‌کنند.
در سال 2021، تعدادی از دانشمندان برجسته محیط زیست از دانشگاه‌های بریتانیا، آلمان و هلند نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل و دولت‌ها منتشر کردند که در آن خواستار ممنوعیت مهندسی زمین خورشیدی و توافق‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تأمین مالی چنین پروژه‌هایی شدند.
خطرات جیومهندسی خورشیدی به خوبی درک نشده است، تأثیرات آن برحسب منطقه متفاوت خواهد بود، و ابهاماتی در مورد تأثیرات بر آب و هوا، کشاورزی، و تأمین نیازهای اولیه غذا و آب وجود دارد. این سند می‌گوید که بدون کنترل مؤثر جهانی و دموکراتیک، ژئوپلیتیک استقرار یکجانبه مهندسی زمین خورشیدی ترسناک و ناعادلانه خواهد بود.
بیش از 410 کارشناس از 60 کشور به این فراخوان پیوستند. نگرانی دانشمندان توسط بسیاری از سیاستمداران و شخصیت های عمومی مشترک است.
و نمایندگان جامعه اطلاعاتی به چشم انداز درگیری های مسلحانه بین کشورها به دلیل پروژه های مهندسی زمین، جنگ های آب و هوایی اشاره می کنند.
کاخ سفید با تأمین مالی سخاوتمندانه توسعه فناوری تسلیحات آب و هوایی همه اینها را نادیده می گیرد. و با گرم شدن کره زمین توجیه می شود.
نخستین قربانیان فاجعه آب و هوا کدام منطقه زمین خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.04.2020
نخستین قربانیان فاجعه آب و هوا کدام منطقه زمین خواهد بود؟

بازی طولانی

از اواسط دهه 1990، فرضیه تأثیرات مضر انسان بر اقلیم، عمدتاً به دلیل تلاش های ایالات متحده، غالب شده و جایگاه اجماع علمی و سیاسی را به خود اختصاص داده است.
در سال 1994، کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی که توسط بیش از 180 کشور جهان از جمله روسیه امضا شد، به اجرا درآمد. در سال 1997، پروتکل کیوتو و در سال 2015، توافقنامه پاریس امضا شد. این اسناد بین‌المللی اقداماتی را برای کاهش محتوای دی‌اکسید کربن در جو، عمدتاً از طریق کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و تغییر به منابع انرژی تجدیدپذیر تنظیم می‌کنند.
اهداف و ضرب الاجل های خاص در کنفرانس های سالانه - نشست های آب و هوا مورد بحث قرار می گیرند. آخرین چنین انجمنی (COP27) در نوامبر 2022 در شرم الشیخ مصر برگزار شد. شرکت کنندگان آن برای اولین بار تشخیص دادند و در قطعنامه نهایی ثبت کردند که امکان دستیابی به اهداف تعیین شده در توافقنامه پاریس - محدود کردن گرمایش به یک و نیم درجه در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن - بعید است. سطح فعلی "ناکافی" اقدامات انجام شده.
ششمین گزارش ارزیابی هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) که برای COP27 تهیه شده است، خاطرنشان می کند که "بحران آب و هوا بسیار سریعتر از آنچه انتظار می رفت در حال پیشرفت است." به گفته کارشناسان، اگر کاهش قابل توجهی در انتشار دی اکسید کربن در سال های آینده حاصل نشود، تا پایان قرن، رشد دما می تواند تنها در سه درجه تثبیت شود. و این بدبینانه ترین سناریویی است که در توافق پاریس پیش بینی شده است.
نتیجه گیری کلی این است که وضعیت جدی است و برای اصلاح آن، جایگزین کردن مواد خام کربن با منابع انرژی تجدیدپذیر - حداقل با سرعتی که اکنون در حال وقوع است به وضوح کافی نیست. آنچه مورد نیاز است "تلاش های طولانی مدت در مقیاس بزرگ و همچنین جستجوی راه های جدید برای حل مشکل" است.
هیچ چیزی به طور مستقیم در مورد مهندسی زمین گفته نشده است، اما جامعه بین المللی به وضوح برای این کار آماده می شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала