واکنش بایدن به توافق عادی سازی روابط ایران و عربستان

 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
عضو شوید
رئیس جمهور آمریکا گفت: هر چه روابط بین اسرائیل و همسایگان عربش بهتر باشد، برای همه بهتر خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای عربی خواست تا روابط خود با اسرائیل بهبود بخشند. این توصیه به ادامه اعلام عادی‌سازی روابط دیپلماتیک توسط ایران و عربستان سعودی صورت گرفته است.
رئیس جمهور امریکا روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران در کاخ سفید برای توضیح درباره اخبار عادی سازی روابط دیپلماتیک دوجانبه تهران و ریاض با میانجیگری از سوی پکن، گفت: هرچه روابط بین اسرائیل و همسایگان عربش بهتر باشد، برای همه بهتر خواهد بود.
خبر از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض از سوی برخی از تحلیلگران در واشنگتن، از جمله، به عنوان شاهدی بر کاهش نقش ایالات متحده در خاورمیانه تلقی شد. بایدن از هرگونه اظهارنظر دیگری در این زمینه خودداری کرد.
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
کلوپ ویدیو
ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافقنامه امضا کردند + ویدیو
خبرگزاری تسنیم روز جمعه گزارش داد که مقامات ایران و عربستان سعودی بر سر بازگرداندن روابط دیپلماتیک بین دو کشور و همچنین برنامه ریزی برای افتتاح سفارتخانه های خود در مدت دو ماه به توافق رسیده اند. چند روزی بود که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای سعودی اش در پکن مذاکراتی داشتند که نتیجه آن بیانیه سه جانبه بود. این بیانیه خاطرنشان می کند که کشورها به اصول حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر پایبند هستند و همچنین قصد دارند همکاری در زمینه های تجاری، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری را از سر بگیرند.
روابط ریاض و تهران در مارس 2015 با آغاز عملیات نظامی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در یمن علیه انصارالله (حوثی ها) تشدید شد. در جنوری 2016، پس از حمله سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری در مشهد توسط جمعیتی از معترضان خشمگین از اعدام روحانی برجسته شیعه، شیخ نمر النمر در ریاض، این پادشاهی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала