کشف سیاره جدید در منظومه شمسی + عکس

© Photo / NASA/ESA/STScI/Joseph Olmsted Иллюстрация экзопланеты PDS 70b
Иллюстрация экзопланеты PDS 70b - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.03.2023
فضاپیمای TESS سیاره فراخورشیدی به اندازه مشتری (جوپیتر) را کشف کرد.
به گزارش اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از ستاره شناسان از کشف یک غول گازی جدید به نام TOI-3235 b خبر داده اند که به اندازه مشتری است و در کمتر از سه روز به دور ستاره خود می چرخد. پیش چاپ مقاله در مخزن arXiv منتشر شده است.
این سیاره فراخورشیدی با استفاده از فضاپیمای TESS کشف شد که بررسی حدود 200 هزار ستاره از درخشان ترین ستاره های مجاور خورشید را به منظور جستجوی سیارات فراخورشیدی گذر انجام می دهد. بیش از 6100 نامزد سیاره فراخورشیدی (TESS Objects of Interest یا TOI) تاکنون شناسایی شده اند که از این تعداد حدود 3000 تا کنون تایید شده است.
دانشمندان سیگنال عبوری را در منحنی نور کوتوله قرمز TOI-3235 شناسایی کرده اند که به صورت افت درخشندگی به دلیل عبور یک جسم بزرگ در پس زمینه قرص ستاره بیان می شود. ماهیت سیاره‌ای این سیگنال با اندازه‌گیری‌های سرعت شعاعی بعدی و مشاهدات فوتومتری زمینی تأیید شد.
TOI-3235 b دارای شعاع تقریباً 1.02 شعاع مشتری و جرم 0.66 جرم مشتری است که چگالی 0.78 گرم بر سانتی متر مکعب را به دست می دهد. این سیاره هر 2.59 روز در فاصله حدود 0.027 واحد نجومی به دور ستاره مادر می چرخد. دمای تعادل (تأثیر جو و گرمای داخلی را در نظر نمی گیرد) TOI-3235 b 604 کلوین برآورد شده است.
Идеально вырезанный дверной проем в марсианском ландшафте - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2023