خلیل‌زاد: ایران مرکز جدید القاعده است

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadمذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل
مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.03.2023
عضو شوید
زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه سابق ایالات متحده برای مصالحه در افغانستان، گفت که ایران "مرکز القاعده خواهد بود" و بر روابط ایران با بقیه جهان تأثیر می گذارد.
به گزارش اسپوتنیک، خلیل زاد در مصاحبه با طلوع نیوز گفت که ایران بیش از هر جای دیگری به عنوان مرکز این گروه عمل خواهد کرد.
زمانی افغانستان مرکز القاعده بود، اما القاعده تغییر کرده و گروه های کوچک آن به شبکه ای در عرصه های مختلف جهان تبدیل شده اند. با این حال، اگر مرکزی وجود دارد، باید ایران باشد."
وی پیش از این نیز در توئیتر خود نوشته بود که ایران اتکای خود را به گروه های تروریستی علیه مخالفان خود در داخل و خارج افزایش داده است.
در همین حال، وزارت خارجه آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد که سعید العدل، یک مصری مقیم ایران، پس از کشته شدن ایمن الظواهری در جولای 2022، رئیس القاعده شده است.
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2023
چندرسانه ای
ادعای واشنگتن درباره حضور سرکرده القاعده در ایران
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ارزیابی ما با ارزیابی سازمان ملل متحد است که سیف العادل، رهبر واقعی جدید القاعده در ایران مستقر است".
بر اساس ارزیابی سازمان ملل، با وجود این، این گروه رسماً او را "امیر" معرفی نکرده است، زیرا نسبت به نگرانی‌های مقامات طالبان در افغانستان حساس است.

خلیل زاد افزود: تهدید فزاینده ایران، ایالات متحده و متحدانش را به انزوای بیشتر و تضعیف مشروعیت بین المللی حکومت ایران سوق می دهد.

در همین حال، وی تغییر مسیر تروریسم را یکی از دلایل خروج آمریکا از افغانستان دانست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала