خطر اخراج و بی سرنوشتی پناهجویان هزاران افغان انتقال یافته به امریکا

© Photo / U.S. Embassy Kabulمهاجرین افغان
مهاجرین افغان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
عضو شوید
سی ‌بی ‌اس بر بنیاد اسناد داخلی حکومت امریکا گزارش داده است که هزاران پناهنده افغان که پس از سقوط کابل به امریکا برده شدند، در معرض از دست دادن مجوز کار و اخراج در تابستان امسال قرار دارند.
کانگرس امریکا برغم فشارها، تا هنوز لایحه اعطای اقامت دایم به این پناهندگان را تصویب نکرده است.
براساس گزارش این تلویزیون، از ۷۷ هزار شهروند افغانستان که به ایالات متحده انتقال یافته اند، فقط ۴۷۷۵ نفر تا حال سند اقامت دایم را اخذ کرده ‌اند.
بیشتر افغان هایی که در ماه اگست سال ۲۰۲۱ پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان توسط نیروهای امریکایی به ایالات متحده منتقل شدند؛ افسران و سربازانی بودند که مستقیم و غیر مستقیم با ارتش و استخبارات امریکا کار کرده بودند.
سمیع الله که در افغانستان در چهارچوب امنیت ملی با پوشش قطعه ۰۱ همکاری داشت و اکنون در شهر لاس انجلس امریکا بسر میبرد می‌گوید که قطعات صفر دار امنیت ملی مستقیم توسط CIA اداره می‌شد و آنها زیر رهبری مشاورین سیا کار میکردند.
او با یادآوری از روزهای سخت کاری در ولسوالی الینگار ولایت لغمان می‌گوید:
"ما مستقیما از مشاوران سیا دستور میگرفتیم و به هیچ نهادی در دولتی افغانستان پاسخگو نبودیم".
او در ادامه گفت:
"در هنگام وظیفه در ولسوالی الینگار لغمان بیش ۷ سرباز خود را از دست دادیم و حالا خانواده های آن سربازان که برای سیا جنگیده بودند در بی سرپرستی کامل بسر میبرند".
او میگوید که در ماه جولای سال جاری مدت اعتبار ویزا و جواز کار وی به پایان می‌رسد و معلوم نیست که آیا این اسناد تمدید خواهند شد یا خیر.
به گفته این کهنه سرباز امنیتی افغانستان؛ او و دوستانش با تلاش های مکرر و درخواست های پی هم نتوانستند کمکی از دولت ایالات متحده برای خانواده سربازانی دریافت کنند که زمانی جنگ امریکایی ها را در افغانستان پیش می‌بردند.
به باور این سربازان؛ آنها جنگ امریکایی ها را در افغانستان پیش میبردند و در واقع نیروهای رزمنده و پیاده ی سیا بودند که اهداف زمینی سیا را تطبیق میکردند.
به گفته ی آنها حالا حدودا دو سال شد که در ایالات متحده بسر میبرند اما چشم انداز روشن از زندگی خود در امریکا نمی بیند.
او می‌گوید که تا ماه جولای سال روان ویزای او به پایان می‌رسد و جواز اقامت و کار در ایالات متحده را نیز از دست می‌دهد و اگر دولت اقدامی نکند او با خطر اخراج اجباری روبرو می‌شود و مجبور خواهد شد تا امریکا را ترک کند.
این سربازان و افسران میگویند که به فشار های روانی گوناگون دچار شده اند و نمی دانند که سرنوشت خانواده های آنان چه خواهد شد.
وزارت خارجه طالبان: تمام تلاش خود را برای رهایی مهاجرین افغانستان در پاکستان انجام می دهیم
شمار زیادی از افغان هایی که از افغانستان توسط نیروهای امریکایی به کشورهای سوم انتقال یافته اند نیز در بی سرنوشتی کامل به سر می‌برند.
احمد، یکی از همکاران ملکی امریکایی ها در افغانستان که پس از سقوط جمهوریت همراه با فامیل اش به کشور آلبانیا منتقل شد، با گذشت بیش از یک و نیم سال، تا هنوز به امریکا منتقل نشده است و همچنان منتظر است.
به گفته او، روند انتقال شهروندان افغانستان از آلبانیا به امریکا به کندی پیش میرود و معلوم نیست که چند ماه یا حتی چند سال دیگر این روند ادامه داشته باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала